Ha nem új autót tervezünk vásárolni, akkor a lehető legalaposabban meg kell győződni a potenciálisan megvásárolható autók állapotáról, még mielőtt az egyikért kifizetnénk a vételárat. Nem számít, hogy mennyire kedves az eladó vagy hogy milyen cuki a kocsi. Csak a száraz tényeket kell nézni. Ebben nyújt segítséget a gépjármű előélet lekérdezés vagy hivatalos nevén a Jármű Szolgáltatási Platform.
A rendszer nem újdonság, 2019-ben vezették be és azóta az autó iránt érdeklődők vagy konkrét autót megvásárolni szándékozó, ügyfélkapuval rendelkező személyek egyik elsődleges tájékozódási pontja. De mit is találhatunk itt?
Gépjármű előélet lekérdezés – Jármű Szolgáltatási Platform belépés
A rendszer eléréséhez a https://magyarorszag.hu/jszp_szuf oldalra kell ellátogatni. Elsőként azonosítani kell magunkat, mivel a JSZP-t csak saját magunk hitelesítése után tudjuk használni. Ezt legkönnyebb ügyfélkapuval megtenni, de van mód személyigazolvánnyal vagy telefonos azonosítással is belépni, bár ez utóbbi kettőt nem próbáltam.
Az ügyfélkapus bejelentkezést választva meg kell adnunk a felhasználónevünket és jelszavunkat, majd a bejelentkezés gombra kell kattintani. Ha mindent helyesen írtunk be, akkor már meg is jelent a lekérdező felület, ahol a gépjármű rendszámát kell megadni, valamint kiválaszthatjuk, hogy milyen adatokra vagyunk kíváncsiak.
- Járműnyilvántartás adatai
- Származásellenőrzés és eredetiségvizsgálat
- Forgalomban tartás és forgalmi korlátozás
- Műszaki állapotra vonatkozó adatok
- Futásteljesítmény adatok
- Biztosítás és kártörténet
A rendszám megadásánál az állandó és ideiglenes rendszám formátumok adhatók meg, közük az új rendszám formátum is. A tagolásnál figyelni kell rá, hogy kötőjelet vagy szóközt használjunk.
Járműnyilvántartás adatai
Ezek az adatok mindig kötelezően meg fognak jelenni, a lekérdezését nem lehet kikapcsolni. A gépjármű előélet lekérdezés legfontosabb része, hogy megtudjuk, hogy az autó mennyi idős, milyen motor van benne, milyen váltóval szerelték és hogy megfelel-e azoknak a paramétereknek amivel meghirdették.
A főbb adatok a következők:
- Gyártmány
- Kereskedelmi leírás
- Típusjel
- Forgalmi állapot
- Körözési információk
- Első-, valamint első Magyarországi nyilvántartásba vétel
- Tulajdonosok száma
- Műszaki érvényesség
- Motor adatok
- Szín
- Tömeg
- Ülések száma
Ugyanezeknek az információknak kell megjelenniük az autó forgalmi engedélyében is.
Származásellenőrzés és eredetiségvizsgálat
Ezek közt az adatok között azt kérhetjük le, hogy mikor volt az autó eredetiségvizsgálaton és az milyen eredménnyel zárult, milyen megállapítást tett a vizsgálatot végző szakember. A legfontosabb, hogy az autó alvázszámának eredetisége meg legyen állapítva, valamint hogy a minősítésben szerepeljen a következő: „A jármű egyedi azonosító adatainak, vizsgált műszaki adatainak és a járműokmánynak valódiságát megállapítom.”
Ebben a részben megtekinthetők a vizsgálat során készült képek is. Annyi eredetiségvizsgálati adatot lehet megtekinteni, amennyit 2012 óta elvégeztek az autón. A fényképek száma egészen változatos, van amelyiknél csak pár fotó áll rendelkezésre, ám akad olyan is, ahol akár egy tucat fényképet is feltöltöttek.
Forgalomban tartás és forgalmi korlátozás
Ha olyan autót keresünk, amit azonnal el tudunk kezdeni használni, akkor ez a lekérdezés is fontos lehet számunkra. A gépjármű előélet lekérdezés során azt is megtudhatjuk, hogy az autót közúti forgalomban éppen lehet-e használni vagy sem. Itt mindössze egy visszajelzést kapunk az éppen aktuális állapotról, hogy a gépjármű hatóságilag van kivonva a forgalomból vagy ideiglenesen a tulajdonos kérésére vagy pedig a legjobb esetben „A jármű forgalomban van” jelzést kapunk.
Műszaki állapotra vonatkozó adatok
A műszaki állapotra vonatkozó információk között megtaláljuk a 2012 utáni műszaki vizsgák adatait. Ha minden stimmel, akkor minden egyes műszaki vizsga esetében pontosan ugyanazokat az adatokat kell viszont látnunk, mint a járműnyilvántartási adatoknál, kiegészítve a műszaki vizsgáknál egyenként írt záradékkal és hivatalos feljegyzéssel.
Itt is megtalálhatók a műszaki vizsgák képei, melyek igen változatosak abban a tekintetben, hogy az autónak mely részeiről sikerült a vizsgabiztosnak képet csinálnia. Ugyanitt eltüntetik a műszaki vizsga érvényességét is, ezáltal lehet tudni, hogy az autónak mikor kell újra vizsgáznia, ha ez a forgalmi engedélyen valamilyen okból nem lenne jól olvasható.
Futásteljesítmény adatok
A gépjármű előélet lekérdezés egyik legtöbbet ellenőrzött adata a gépjármű futásteljesítményének rögzített adata. Nem is véletlen, mivel a 90-es, de még a 2000-es évek elején is igen gyakori volt az órapörgetés jelensége. Nem csak a külföldről behozott autók futásteljesítményét hamisították meg, hanem sokszor a már Magyarországon forgalomba helyezett autók kilométeróra állását is meghamisították, sokszor akár 50-100.000 kilométert tekerve vissza, ha az autó amúgy külsőre jó állapotú volt.
Bár mindig halljuk a mondást, hogy állapotot kell venni és nem kilométert, mégis sokan ez alapján szűrnek, mivel a magasabb futásteljesítmény magasabb elhasználtságot is feltételez. Ez sok esetben igaz is lehet, de a gyakorlat azt mutatja, hogy nem lehet egyenlőség jelet tenni a megtett távolság és a műszaki állapot közé.
A gépjármű előélet lekérdezésnek és a jármű szolgáltatási platformnak köszönhetően ma már megnézhetjük, hogy a műszaki vizsgák, az eredetiségvizsgák és az eladások időpontjában milyen óraállásokat rögzített a kormányhivatal és ezeket akár egy évtizedre visszamenőleg is megkaphatjuk. Vannak persze pontatlan rögzítések, mint az alábbi képen is látható, ugyanakkora rendszer egészen megbízhatóan jelzi, ha tekert órás autóval akadna dolgunk.
Biztosítás és kártörténet
Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy baleset részese volt-e az autó, akkor a Biztosítás és kártörténeti lekérdezést is le kell futtatnunk. Ez mindösszesen két dologról ad információt. Az első, hogy a gépjármű jelenleg rendelkezik-e érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, vagy sem. A másik, hogy 2019. január 1. óta részese volt-e balesetnek az autó.
Ez utóbbi információ csak akkor áll rendelkezésre, ha a biztosítás terhére jelentettek be kárt, máskülönben totálkárra is lehetett törve az autó, nem fog itt látszani.
Nemzetközi gépjármű előélet lekérdezés
A Jármű Szolgáltatási Platform egy nagyon hasznos dolog és szerintem nem csak kereskedőknek, hanem magánszemélyeknek is érdemes legalább ránézni autóvásárlás előtt. Az autó állapotára nem ad még csak közelítő képet sem, de arról, hogy valósak-e az autó adatai és hogy közlekedhetünk-e vele közúton, arra igen.
Külföldről most behozott autók esetében a JSZP sajnos nem használható, de vannak külföldi alternatívák, ahonnan le lehet kérdezi az autó adatait nem rendszám, hanem alvázszám alapján. Fontos tudni, hogy ezek is csak nagyon gyenge támpontok és nem döntik el, hogy a járművet érdemes-e megvenni vagy sem, csupán tájékoztatásnak és a felszereltség ellenőrzésére jók. A javítási költségek sokszor túlzóak és csupán becslések, így inkább az autót átvizsgáló szakemberre hallgassunk.
Rendben
Szuper.
Üdv! Sajnos a családunk egyik autóját forgalomban lévőnek tünteti fel, ami már kb. 3 éve ki van vonva ideiglenesen a forgalomból.
Hogy működik?
Hali
Dr
Gépjármű reszáma