Kia Ceed JD SW 1.6 CRDi DCT Platinum használtteszt – mekafull Kiául

Ez a Kia Ceed JD teszt egy tartós tesztnek is tekinthető, mivel a saját pénzen megvásárolt autóról van szó, amit immár 10 ezer kilométert vezettem, így az elmúlt 4 hónapban összegyűlt tapasztalatot tudom megosztani.

Az autóvásárlás úgy történt, hogy munkahelyet váltottam és az addig használt 4. generációs Skoda Octavia kombi céges autót kellett helyettesíteni valamivel, ami nem drágább, mint 5 millió forint és ugyanúgy befér a babakocsi, a kismotor, bicikli és minden ami egy gyerekes nyaraláshoz kell.

Kia Ceed JD elölről
A Kia Ceed 2013-ban hozta ki ezt a formát és egésze időtállónak bizonyult. Közel 10 évvel később sem hat elavultnak.

Nézegettünk mindenféle nagyobbacska autókat. Volt a listán Peugeot 508, Citroen C4 Grand Picasso, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Skoda Octavia és Volkswagen Golf is. A Kia Ceed elsőre ki is esett a látóterünkből, mivel volt egy pár feltétel felszereltségben, amiből nem szerettünk volna alább adni és a használt Ceed-ek között kevés a megfelelően felszerelt példány.

Automata vagy semmi!

A Kia Ceed JD egy Toyota Prius mellé érkezett, ami „automata váltós”, illetve a már említett Octavia is 7 sebességes DSG-vel volt szerelve, így abban gyorsan megegyeztünk, hogy nem szeretnénk visszatérni a manuális váltogatáshoz. Tudjuk, hogy az automata váltót drágább lehet javíttatni, ha bármilyen problémája akadna, ennek az esetleges költségét vállaljuk.

kia ceed jd dct váltó
A DCT váltó klasszikus oldal gombos kar alakú, még nem operál a gombos fokozat választással.

Ahogy nézegettük az autókat és egyre többet próbáltunk ki, az is biztossá vált, hogy egy jobban felszerelt autót szeretnénk, mivel ez az, amit a mindennapokban igazán kihasználunk és élvezünk, nem pedig a minél újabb évjárat vagy pedig a legalacsonyabb fogyasztás.

Az is fontos volt, hogy a Skoda Led Matrix fényszóróinak használata után olyan autónk legyen, ami sötétben is jól világít. Halogén kizárva, csak a xenon vagy a ledes világítás jöhetett szóba.

Dízelt még szabad?

Az elmúlt 4 évben végig dízel autókkal jártunk, volt Kia Ceed ED, Range Rover Evoque egy rövid ideig, Skoda Octavia 1.6 TDi a 3. generációból és egy Octavia 2.0 TDi a 4. generációból. Abban biztosak voltunk, hogy a rendszeres hétvégi hosszabb utak miatt most is a dízel motorral szerelt autókat preferálnánk, de igyekeznénk olyat keresni, aminek a fenntartása nem emészti fel a megtakarításainkat.

Nagyon jó híre van a Peugeot / Citroen 1.6 és 2.0 HDi motoroknak, a Volkswagen csoport 2.0 TDi motorjainak és a Ford 2.0 TDCi motorjainak is. a Kia úgy merült fel, hogy találtunk egy nagyon jól felszerelt Ceed-et, ami automata váltós volt, és az 1.6 CRDi motor már ismerős volt a korábbi ED Ceed-ből. Ez is egy jó motor, amire azt mondják a szerelők, hogy ha baja van, akkor is még általában lábon (vagyis inkább keréken) bemegy a szervizbe.

A Kia Ceed JD 1.6 CRDi motorját többféle teljesítményszinttel lehetett megrendelni, esetünkben a 7 sebességes DCT váltóhoz a legerősebb 135 lóerős változat társul. Sokan azért választják a Ceed-et dízel motorral, mert nincsen benne kettőstömegű lendkerék. Ez erre a példányra éppen nem igaz, mert a DCT váltó miatt kapott egy kettőstömegűt is, így aki ezen szeretne spórolni, az csalódni fog.

A fenti motorok szinte mindegyike eljár 5-6,5 literrel és a az 1.6 CRDi sem kér ennél többet. Nem egy éhező művész, a teljesítményhez üzemanyag is kell, de cserébe 170-ig szépen megindul és egészen jól gyorsul.

Hogy szabad-e dízel motort venni, arra azt mondanám, hogy attól függ. Esetünkben minden héten vagy minden második héten van egy hosszabb autópályázás, amire kifejezetten nagyon jó, a részecskeszűrő is rendszeresen tud regenerálni, a kettő között pedig viszonylag keveset használjuk városi körülmények között. Ha viszont valaki csak városban alacsony tempóval megy rövid távokon sok megállással, akkor inkább válasszon benzinest, hibridet vagy elektromos autót.

Elég nagy a Kia Ceed JD csomagtartója?

Az egyik kritikus pont volt az autóvásárláskor a csomagtartó mérete. A Kia Ceed JD nem a legnagyobb autó a megnézett autók között, sőt! Inkább a kisebbek közé sorolnám. Ez meg is látszik a hátsó lábtér és a csomagtartó méretén is. El lehet benne szépen férni 4 felnőttnek is vagy egy családnak, de eljöhet a pont amikor szükség lesz a tetőboxra.

kia ceed jd csomagtartó
A Kia Ceed JD SW csomagtere elsőre nem tűnik nagynak, de nagyon sok csomagot el tud nyelni.

Az 528 literes érték felhajtott ülésekkel jól hangzik, de nem szabad elfelejteni, hogy ez a padló alatt lévő rekeszekkel együtt értendő, ami valamennyire árnyalja a képet. Ha benézel a csomagtartóba, akkor nem tűnik olyan nagynak, de ha az apróságokat elpakolod a rekeszekbe, akkor meglepően sok csomagot elnyel. Azért nagy bőröndből a 4 már csak nehezen fér el, taxinak ennél nagyobbat választanék.

De mitől mekafull?

Arra rájöttünk ahogy néztük a kocsikat, hogy nem kell a legnagyobb csomagtartós, mivel egy évben kétszer pakoljuk csak meg, akkor viszont nagyon. Ha mégsem férnénk el, akkor kölcsön kérünk egy tetőboxot és a probléma meg van oldva. Sokkal fontosabb volt a felszereltség. Legyen körben radaros, világítson erősen, de ne zavarjon másokat.

kia ceed jd extra kapcsolók
Holttér figyelő, sávelhagyás figyelmeztetés, start-stop, kormányfűtés. Csak néhány a Kia Ceed JD számos extrája közül.

Ha lehet, akkor legyen napfénytető rajta. Fűtse a kormányt és az üléseket, figyelje a holtteret és csipogjon, ha éppen ráhúznám valakire a kormányt. Persze legyen automata is, hogy ne kelljen kuplungolni és kézzel váltogatni.

A Kia Ceed JD ezt a modellfrissítés után mind tudta, de szinte nincsen olyan példány a piacon, amibe tényleg ezeket mind meg is rendelték volna. Aztán szembe jött egy fehér kombi az egyik budapesti kereskedésben, amiben minden, de tényleg minden rendelhető extra benne volt, még a bőr ülések is.

Elektromosan állítható az ülés minden irányban és memóriás is, hogy ha más vezette az autót, akkor egy gombbal vissza tudjam állítani a nekem megfelelő pozícióba. Még a kiszálláskor előzékenyen hátrébb is tolja magát, de ezt kikapcsoltam, hogy ne törjem el a mögöttem ülő lábát.

Elektromosan állítható és memóriás ülések a teljes kényelemért.

Az elektromos teljes üvegtető első fele teljesen nyitható, de 80km/h felett túl nagy a szélzaj, így inkább csak városban használható, viszont billentve még autópálya tempónál is kellemesen rántja ki az utastér levegőjét, ezzel biztosítva a jó szellőzést. A gyerekek imádják nézni a felhőket és a repülőket az égen, szinte sosincs behúzva az egyébként nagyon praktikus roló, amivel olyan érzetet teremthetünk, mintha egy zárt tetős kocsiban ülnénk.

A napfénytetőtől egyáltalán nem lesz nagyobb a szélzaj a kocsiban, 160-ig nagyon kellemes csendben lehet suhanni és utána sem lesz túl hangos, inkább csak annyira, hogy már nem szívesen gyorsítanánk tovább, mert már kicsit a komfort rovására megy, a fogyasztás pedig innentől kezd igazán nőni.

Jó a DCT automata váltó?

A DSG-s Octavia-ból átülve a Kia Ceed JD-be, ugyanazt a működést vártam. 7 sebességes duplakuplungos szerkezet mindkettő, mitől lenne hát olyan nagyon más. Pedig az. A Skoda és a Volkswagen csoportos autók az alacsony sebesség mellett valahogy sokkal finomabban működnek.

A Kia Ceed JD elég agresszíven kezd el kúszni és szinte azonnal fel is vált 2. sebességi fokozatba, ahonnan meg alapjáratról akar megindulni. Városi araszoláskor nem is egyesben halad, hanem kettesben a kuplung finom csúsztatásával operál, ami elsőre fura, de könnyen hozzá lehet szokni.

A váltó rátanul a vezető stílusára és 1000km után egészen harmonikusan működik, de eleinte furcsa lehet. A DSG esetében ugyanígy megvan a tanulási folyamat, de valahogy kevésbé tűnik esetlennek az első néhány száz kilométeren.

A 7 sebeségnek hála elég alacsony fordulaton el tud működni a motor, ami a kettőstömegű lendkeréknek köszönhetően nem ad át kellemetlen vibrációt a karosszériára, szépen nyugodtan lehet autózni. A fogyasztás a körülményektől függően 5 és 7,5 liter között alakulhat 100km-re vetítve, de nagy átlagban simán 6 liter alatt lehet tartani a fogyasztást és különösebb odafigyelés sem szükséges hozzá.

A beltér és a bőrülések

A beltér kellemes a szemnek és nem túl összevissza. Középen egy színes kijelző foglal helyet, mellette pedig két hagyományos analóg műszer, ami az üzemanyag szintet és a fordulatszámot mutatja. Minden az autó működésével kapcsolatos dolgot a középső kijelzőn tudunk beállítani. Ami multimédia és navigáció, azt pedig a középkonzol kijelzőjén.

kia ceed jd műszerfal
Egyszerű műszerfal, minden funkciót könnyen meg lehet találni a Kia Ceed JD-ben.

Szerencsére a klímának ebben még külön gombjai és tekerői vannak, így nem kell a menüben bóklászni, ha lezárnánk a külső levegő útját a 40 éves Kamaz mögött autózva. A klíma automata állásban oda, annyi és olyan hőmérsékletű levegőt juttat, amennyi éppen kell. Nem igazán kell beavatkozni a működésébe.

A középkonzolon a multimédia foglalja a legnagyobb helyet, amely navigációt is magában foglal. A térkép frissíthető és a legújabb utakat, átépítéseket is tudja. Magyarországon a forgalmi információkat nem kapja meg rádión, de elhagyva az országhatárt ez elérhetővé válik és ha kell, újra is tervez a mielőbbi érkezés érdekében.

A bőr ülésektől némileg tartottam eleinte és nem alaptalanul. Nyáron, ha reggeltől délutánig a napon áll az autó, akkor egészen komoly forróság tud uralkodni belül, amit az ülések is átvesznek. Rövidebb ruhában vagy nadrágban beülve az ülés szinte égethet, de ilyen meleg csak pár nap van egy évben. Ha az idő 30 fok alatt van, akkor kellemes társ az utazásban. Az oldaltartás jó, a deréktámasz is elektromosan állítható és nagyon kényelmes az üléspozíció.

Az ülés szellőztetés még egy fokkal javítana a komfort érzeten, de ez sajnos a Kia Ceed JD-ben nem volt rendelhető. Emiatt hosszú út után olyan érzése van az embernek, mintha nagyon megizzadt volna. Ez részben igaz is, de a ruhán valahogy nem látszik, inkább csak egy nyirkos érzés kísér a kiszállás utáni pár percben. Ha 1-2 fokkal hűvösebbre állítjuk a klímát mint szoktuk, akkor még ez a probléma sincs.

kia ceed jd hátsó lábtér
a Kia Ceed JD SW hátsó lábtere nem óriási, de kényelmesen el lehet férni.

Hátul a lábtér átlagos. Gyerekeknek nagyon kényelmes, és 185 centiméterig felnőtteknek sem lesz szűkös, de a nagyobb rokonokat és barátokat inkább előre érdemes beültetni. Akár 6-700km-t is meg lehet tenni megállás nélkül, nem fogunk fájdalmakkal kiszállni, egyáltalán nem fárasztó az utazás.

A hátul ülőknek jutott középen levegő beömlő, így őket is közvetlenül eléri a klíma hideg levegője vagy a fűtés a hidegebb napokon. Hogy az italok se guruljanak jobbra balra, arról pedig a kihajtható könyöklőbe épített pohártartó és a méretes, de nem bélelt ajtózsebek gondoskodnak.

kia ceed jd hátsó légbefúvó
A hátul ülőknek is jutott külön levegő beömlő, de a hőmérsékletet csak elöl lehet szabályozni.

A telefonokat a gyári USB aljzatról, vagy a mellette lévő két szivargyújtóba helyezett töltőből tudjuk megtáplálni. Android Auto és Apple CarPlay csak a 2017 végi és 2018-as gyártású Kia Ceed JD-ben lett először, de a Bluetooth kihangosítás és zene lejátszás a régebbi változatokban is hibátlanul tud működni bármilyen újabb telefonnal is.

Fenntartás a garanciaidő végén

A Kia Ceed JD fenntartása egy fokkal drágább mint a hasonló évjáratú kisebb kategóriás kocsik esetében, de hála a megbízhatóságának, a kopó alkatrészeken kívül csak kevés jellemező hibája van. A mi autónknál is menetrendszerűen jelentkezett a LED-es menetfény meghibásodása, illetve a kettőstömegű is elfáradt az előző tulajdonosnál, de ez utóbbit már a vásárláskor tudtuk. További típushibákról itt írtam, de ezek egyelőre nálunk még nem jelentkeztek.

A fékeket körben cserélni tárcsával és betéttel kereskedői kedvezmény nélkül 120.000 forint körül van jobb minőségű alkatrészekkel, amiben még nincsen benne a munkadíj. Mindenki döntse el, hogy ez sok vagy kevés, de messze elmarad egy nagyobb kategóriás autó hasonló alkatrész áraitól.

Összegzés

A Kia Ceed JD nagyon sokat ad viszonylag értelmes összegért. Az egyik legjobb ár/érték arányú autó a piacon a családi és kompakt autók között, de nem ez a leg-leg. Ezzel a fullos felszereltséggel nem nagyon lehet hiányérzetünk és a menetdinamika is bőven megfelelő a magyar utakra, de versenyezni nem ezzel kell. Ez egy józan kocsi nagyon jó felszereltséggel családapáknak és sokat utazóknak, akiknek kell a nagy hely pakolni.

Hogy megvenném-e újból a Kia Ceed JD SW-t? Szerintem igen, mert amikor eredetileg emellett döntöttem, akkor is a Kia Ceed JD volt a legjobb választás a költségkereten belül és szerintem ez mára sem változott meg.

Kia Ceed JD galéria

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük