BMW 2 Sorozat F22, F23, F45, F46, F87, F44 (2014 – 2021)

Mi is a BMW 2 Series (2014–2021)?

A BMW 2 Series 2014 és 2021 között az egyik legsokoldalúbb BMW-család volt, amely a hagyományos, hátsókerék-hajtású kupé/ kabrió élményt és a modern, elsőkerék-hajtású családi praktikummal ötvöző egyterű és négyajtós kupé vonalat is lefedte. Ez a generáció az F22 (Coupé), F23 (Cabrio), F45 (Active Tourer), F46 (Gran Tourer), F87 (M2) és F44 (Gran Coupé) kódok alatt futott, és az évek során több jelentős frissítést, motorcserét és technológiai fejlesztést kapott. A 2-es sorozat lényege kettős: egyrészt a vezetési élmény (különösen a hátsókerék-hajtású változatoknál), másrészt a racionális mindennapi használhatóság (különösen az Active/Gran Tourer és a Gran Coupé esetében).

A klasszikus BMW-érzésre vágyóknak a 2 Coupé és a 2 Cabrio volt az „igazi”, még a 3-as/4-es sorozatnál kompaktabb, könnyebb és forgosabb karakterrel. A családi közönséget az 5 vagy 7 üléses, elsőkerék-hajtású 2 Active és Gran Tourer célozta, míg a fiatalos, divatos, de praktikus négyajtós formát a 2019-től elérhető 2 Gran Coupé hozta el. A sportautó-rajongóknak pedig ott volt a korszak egyik legjobb kompakt sportgépe, az M2, amely a BMW M részleg tudását sűrítette egy kompakt, purista csomagba.

Modellek és karosszériaváltozatok

• 2 Coupé (F22, 2014–2021): Kétajtós, hátsókerék-hajtású platformon, opcióként xDrive. A 2017-es LCI (Life Cycle Impulse) frissítéssel új LED-lámpák, finomított beltér és iDrive fejlesztések érkeztek. Csomagtartó 390 liter körül, a hátsó ülések 60:40 arányban dönthetők.

• 2 Cabrio (F23, 2015–2021): A Coupé nyitott változata szövet tetővel. Csomagtartó kb. 335 liter tetővel, lehajtva kb. 280 liter. Masszív karosszériamerevség a kategóriában, jól szigetelt tető.

• 2 Active Tourer (F45, 2014–2021): BMW első fronthajtású (UKL) platformjára épülő kompakt egyterű. 5 ülés, variálható belső, 468–1510 liter csomagtér. Választható benzines, dízel és 225xe plug-in hibrid (xDrive elektromos hátsó tengellyel).

• 2 Gran Tourer (F46, 2015–2021): Hosszabb tengelytáv, nagyobb karosszéria, akár 7 ülés. Családi fókusz, csomagtér 645–1905 liter. 2018-ban frissítések az F45-tel együtt.

• 2 Gran Coupé (F44, 2019–): Négyajtós kupé stílus, első- vagy összkerék-hajtás (xDrive) UKL2 platformon. Praktikusabb hátsó helykínálat és nagy csomagtérnyílás (kb. 430 liter), modern infotainment (iDrive 7).

• M2 (F87, 2016–2021): A 2 Coupé szélesített, M-specifikus futóművel és erősített hajtáslánccal szerelt csúcsverziója. M2 (N55, 370 LE), M2 Competition (S55, 410 LE) és M2 CS (S55, 450 LE) kivitelek, 6 fokozatú kézi vagy 7 fokozatú M DCT váltóval, hátsókerék-hajtással és aktív M differenciállal.

Dizájn és beltér

A 2 Coupé/Cabrio páros hagyományos arányokkal dolgozik: hosszú orr, rövid túlnyúlások, széles nyomtáv és feszes, sportos megjelenés. Az LCI utáni LED-fényszórók és hátsó lámpák modernizálták a megjelenést, miközben a belső tér anyagminősége és ergonómiája maradt a BMW-től megszokott magas szinten. A vezetői pozíció mély, a kormányzás és a pedálsor elhelyezése természetes, a láthatóság jó.

Az Active/Gran Tourer modellek a praktikusságot helyezik előtérbe: magasabb üléshelyzet, nagy ajtónyílások, csúsztatható hátsó üléspad (modellfüggően), rengeteg tárolóhely és családbarát megoldások (isofix, lehajtható ülések, aljzatos csomagtér). A Gran Coupé a kupés tetővonalat ötvözi a négy ajtóval és a tágasabb hátsó sorral, így kompromisszumot kínál stílus és használhatóság között.

Infotainment terén a Coupé/Cabrio az iDrive 4/5/6 rendszereket kapta a modellciklus során, opcióként nagy felbontású 8,8 colos kijelzővel, később érintésérzékeléssel, Apple CarPlay integrációval (opcióként), míg az Android Auto csak a Gran Coupé korszerűbb iDrive 7 rendszerével jelent meg szélesebb körben. A prémium Harman/Kardon hifi, a teljesen digitális műszeregység (Gran Coupé-n), a Head-Up Display és a ConnectedDrive szolgáltatások emelik a felszereltség színvonalát.

Motorok és hajtásláncok

A 2-es sorozatban széles motorpaletta állt rendelkezésre, a 3 hengeres benzinesektől a nagy teljesítményű sorhatosokig, valamint hatékony dízelek és plug-in hibrid is.

Benzinesek (Coupé/Cabrio): 218i (1.5 B38, ~136 LE), 220i (2.0 N20 később B48, ~184 LE), 230i (2.0 B48, ~252 LE), M235i (3.0 N55, ~326 LE), M240i (3.0 B58, ~340 LE). A sorhatos egységek simasága és hangja kategóriában etalonnak számít, a B58 különösen megbízható és erős karakterű.

Dízelek (Coupé/Cabrio): 216d (1.5, ~116 LE), 218d (2.0, ~150 LE), 220d (2.0, ~190 LE), 225d (2.0, ~224 LE). Az erősebb dízelek rugalmassága és alacsony fogyasztása hosszú távon vonzó.

Active/Gran Tourer: 216i/218i/220i benzinesek, 216d/218d/220d dízelek, a későbbi években 7 fokozatú duplakuplungos automata (DCT) vagy 8 fokozatú automata (modell- és motorfüggő) váltóval. A 225xe plug-in hibrid 1.5-ös 3 hengeres turbómotort kombinál hátsó villanymotorral, összteljesítménye ~224 LE, és néhány tíz kilométeres elektromos hatótávot kínál városi környezetben (a 2019 utáni nagyobb akkucsomaggal javult).

Gran Coupé: 218i (1.5, ~140 LE, jellemzően 7 fokozatú DCT), 220d (2.0, ~190 LE, 8 fokozatú automata), M235i xDrive (2.0 B48, ~306 LE, 8 fokozatú automata). Az M235i xDrive komoly menetteljesítményt és jó tapadást kínál, inkább „grip és sprint” karakterrel, mintsem klasszikus hátsókerekes játékossággal.

Váltók: a hátsókerekes Coupé/Cabrio modellekben a 6 fokozatú kézi és a ZF 8HP automata a preferáltak; az UKL platformos modellekben 6/8 fokozatú automata vagy 7 fokozatú DCT váltók működtek (motorfüggően). Az xDrive összkerék-hajtás több modellhez elérhető volt, az M2 kivételével minden változatnál a koncepcióhoz igazodva.

Vezetési élmény és futómű

A 2 Coupé/Cabrio az egyik legjobb arányú, örömautózásra termett BMW a korszakban. A 50:50 körüli tömegeloszlás, a hátsókerék-hajtás, a precíz kormányzás és a feszes, de nem kényelmetlen futómű olyan dinamikát ad, amely a 3/4-es sorozatnál kompaktabb, közvetlenebb érzetet nyújt. Az adaptív lengéscsillapítás és az M Sport futómű tovább javítja a kanyarstabilitást; az M Sport fékek érezhetően harapósabbak. A M235i/M240i M Performance modellek már gyárilag nagyon gyorsak, a B58-as M240i különösen lineáris, selymes erőleadásával és gazdag hangjával tűnik ki. Az opciós M Performance sperrdiffi valós vezetési érték – ha találunk ilyen felszereltséget, pluszpont.

Az M2 egy másik liga: szélesebb nyomtáv, keményebb szilentek, direkt kormányzás, aktív M differenciál. A Competition és a CS még feszesebb, pályanapokra is alkalmas setup, ugyanakkor közúton is élhető, ha elfogadjuk a keményebb csillapítást. A DCT villámgyors, a kézi váltó vezetési élményben felülmúlhatatlan – karbantartás szempontjából mindkettő igényli a megfelelő gondoskodást (olajcserék, kuplung- és váltókarbantartás idővel).

Az Active/Gran Tourer modellek a komfortot helyezik előtérbe: magas üléspozíció, jó zajszigetelés és semleges, biztonságos vezethetőség. A DCT váltó alacsony sebességnél néha tétovának érződhet, de országúton/ autópályán komfortos. A Gran Coupé – különösen az M235i xDrive – rendkívül hatékony kanyartempóra képes, nagy tapadással és semleges balansszal, ám kevésbé játékos, mint a hátsókerekes Coupé.

Praktikum és helykínálat

A Coupé meglepően használható hétköznapokra is: a 390 literes csomagtartó és az osztva dönthető hátsó ülések sok helyzetben elegendők. Hátul a fejtér korlátozottabb, felnőtteknek rövidebb utakra megfelelő. A Cabrio szintén vállalható kompromisszum, a tető jó hő- és zajszigetelést biztosít.

A családoknak az Active/Gran Tourer az igazi: síkba dönthető padló, csúsztatható hátsó ülések, könnyen kezelhető ülés- és csomagtér-variálhatóság. A Gran Tourer 7 üléses opciója alkalmi harmadik sort ad, amely inkább gyerekeknek kényelmes. A Gran Coupé a legjobb hátsó lábteret nyújtja a stílusos vonalak mellett, a nagy csomagtérnyílás pedig növeli a használhatóságot.

Felszereltség és technológia

A BMW felszereltségi szintek (Advantage, Sport Line, Luxury Line, M Sport) markánsan eltérő vizuális és ergonómiai elemeket adnak. Érdemes keresni: adaptív LED fényszórók, nagy navigáció iDrive 6-tal (Coupé/Cabrio) vagy iDrive 7 (Gran Coupé), Head-Up Display, Driving Assistant csomag (sávelhagyás-figyelmeztetés, ráfutásgátló, gyalogosfelismerés), aktív tempomat Stop&Go funkcióval, parkolóasszisztens, tolatókamera és 360 fokos körkamera (modell- és évjáratfüggően).

ConnectedDrive szolgáltatásokkal távoli hozzáférés és online funkciók érhetők el. Fontos tudni, hogy a mobilhálózati technológiák változása (3G hálózatok kivezetése egyes országokban) befolyásolhatja a régebbi autók bizonyos online képességeit – vásárláskor érdemes utánanézni az adott autó funkcióinak és előfizetéseinek.

Biztonság

A 2 Active Tourer az Euro NCAP-nál maximális, 5 csillagos minősítést ért el a megjelenésekor. A Coupé/Cabrio célzott szerkezeti merevsége és aktív biztonsági rendszerei (DSC, DTC, automatikus vészfékasszisztens, több légzsák, opcionális adaptív tempomat és sávelhagyás-figyelmeztetés) a kategóriában erős biztonsági csomagot jelentenek. A Gran Coupé modern vezetéstámogató arzenált kínál (opcióként távolságtartó tempomat, holttér-figyelő, hátsó keresztirányú forgalomfigyelés), ami növeli a mindennapi használat kényelmét és biztonságát.

Megbízhatóság, ismert hibák, mire figyeljünk?

• Motorok: A B-szériás benzinesek (B38, B48, B58) általában megbízhatóak. A korai N20-as 220i-kben előfordulhat láncfeszítő elhasználódás, olajfogyasztás; 2016-tól a B48-alapú 220i/230i már jobb hírű. A N55-ös M235i tartós, de a műanyag szívó/nyomócsövek (chargepipe) öregedhetnek; a B58-as M240i az egyik legjobb modern BMW-motor, kevés tipikus gyengeséggel.

• Dízelek: Korai 218d-k némelyike még N47-tel futott, amelynél láncproblémák fordulhattak elő – a B47-re váltással javult a helyzet. A BMW dízeleknél általános téma az EGR-hűtő és -szelep meghibásodása, amely gyári visszahívások tárgya volt; vásárláskor ellenőrizd, hogy elvégezték-e. NOx-szenzorok és AdBlue-rendszer hibák szintén előfordulhatnak.

• Hűtés, segédberendezések: Vízpumpa, termosztát és hűtővíz-szivárgás ritkábban előjön, főleg nagy futásnál. A megelőző csere és rendszeres ellenőrzés javasolt, főként melegebb éghajlaton vagy sportos használatnál.

• Váltók: A ZF 8HP tartós, de hosszú távon hálás a 80–100 ezer km körüli olajcseréért (gyári „élettartam” töltet helyett). A 7 fokozatú DCT váltók alacsony sebességnél rángathatnak, kuplungkopás előfordul, városi használat ezt fokozza. Kézi váltós autóknál a kuplung és kettőstömegű lendkerék állapotát ellenőrizni kell.

• Futómű: Elülső stabilizátorpálcák, szilentek és lengéscsillapítók idővel fáradnak, különösen nagy felnik és rossz utak mellett. A Coupé/Cabrio hátsó tengelye robusztus, de a felső tányérok és csapágyak kopása előjöhet. Az xDrive-os modellek kardáncsuklói, első féltengelyek gumiharangjai ellenőrzendők.

• Cabrio tető: Vizsgáld a vászontető állapotát, a mechanika zaját és a vízelvezetők tisztaságát. Ázásnyomok, elektromos motor rendellenes hangja intő jel.

• Elektronika: Parkolószenzorok, kamera, infotainment modulok, iDrive tekerő/érintés érzékelő néha problémás; friss szoftverek és gondos diagnosztika sokat segít. A 3G lekapcsolás (országfüggően) ConnectedDrive funkciókat korlátozhat.

• Visszahívások: Dízelek EGR-hűtője, egyes hajtáslánc-alkatrészek és szoftverfrissítések szerepeltek kampányokban. Mindig ellenőrizd az alvázszámot a BMW hivatalos csatornáin, hogy minden kampányt elvégeztek-e.

Fogyasztás és fenntartási költségek

A benzinmotorok közül a 218i városban 7–8 l/100 km körül tartható, országúton 5,5–6,5 l/100 km. A 220i/230i valós vegyesben 7–8,5 l/100 km, míg a M235i/M240i 8–11 l/100 km, használattól függően. Az M2 10–13 l/100 km felett is járhat, főleg sportos használat mellett. A dízelek (218d/220d) 5–6 l/100 km közti valós fogyasztást tudnak, autópályán is takarékosak. A 225xe plug-in hibrid városban, rendszeres töltéssel jelentősen csökkenti az üzemanyagköltséget – kulcsfontosságú a napi töltés és a felhasználási profil.

Szerviz: BMW CBS (Condition Based Service) alapján rugalmas, de a gyakorlatban érdemes 10–15 ezer km-enként olajat cserélni turbós motoroknál. Fékfolyadék 2 évente, hűtőfolyadék 4–5 évente, gyertyák 60 ezer km körül, gyújtótrafók szükség szerint. A ZF 8HP váltóban megelőző olajcsere ajánlott, a DCT-nél a kuplung állapota a használat függvénye. Biztosítás és adó terén a teljesítmény erősen befolyásol, az M modellek természetesen drágább fenntartást jelentenek.

Facelift (LCI) és évjáratbeli különbségek

2017-ben a 2 Coupé/Cabrio külső-belső frissítéseket kapott: új LED-fényszórók és hátsó lámpák, finomított műszerfal, új kárpitok és betétek, továbbfejlesztett iDrive. A motorpalettában ekkor futott fel a B-széria (B38/B48/B58), amelyek jobb hatékonyságot, tisztább emissziót és megbízhatóbb működést hoztak. Az Active/Gran Tourer 2018 körül frissült, új lökhárítók, lámpagrafikák és modernizált infotainment érkezett, emellett a váltópaletta (7DCT) is bővült. A 2 Gran Coupé már eleve a frissebb iDrive 7 rendszerrel és korszerű asszisztensekkel indult 2019-ben.

Melyik 2-es BMW-t válasszam?

• „Tiszta” vezetési élmény: 230i (B48) vagy M240i (B58) Coupé. Az M240i a generáció aranyközépútja: civil, megbízható, mégis brutálisan gyors. Ha csúcsteljesítmény kell és a kompromisszumok elfogadhatók, az M2 Competition az etalon.

• Mindennapi sportosság, tető nélkül: 230i/M240i Cabrio jó kompromisszum, a tető meglepően csendes. Ellenőrizd a tetőmechanika állapotát.

• Takarékosság és autópálya-király: 220d ZF 8HP váltóval. Erős, rugalmas, csendes; a hosszú áttételezés miatt kiváló fogyasztási adatokkal.

• Családi mindenes: 218d/220d Active Tourer; ha városban élsz és töltési lehetőség adott, a 225xe plug-in hibrid lehet a legköltséghatékonyabb. Nagycsaládosoknak Gran Tourer (7 ülés) józan választás.

• Négyajtós stílus és modern infotainment: 2 Gran Coupé 220d vagy M235i xDrive. Gyors, csendes, és a legújabb asszisztens rendszereket kínálja, még ha nem is a klasszikus hátsókerekes élmény.

Tuning és utólagos módosítások

A turbós benzinesek (B48, B58, N55) jól reagálnak szoftveres optimalizálásokra és hardverfrissítésekre (intercooler, leömlő, kipufogó), de a hajtáslánc és a hűtés bíróképességére figyelni kell. A B58 esetében a mérsékelt teljesítménynövelés viszonylag biztonságos. Minden esetben kulcsfontosságú a minőségi üzemanyag (legalább 95, inkább 98 RON sportos használatnál) és a sűrűbb olajcsere. A futóműnél a minőségi gumiabroncs a legnagyobb „tuning”: sokan a gyári runflat gumikat hagyományos abroncsokra cserélik a komfort és tapadás javítása érdekében. Az LSD (sperrdiffi) a nem M modellekben is hatalmas vezetési érték.

Használtvásárlási tanácsok

• Szerviztörténet: Teljes, dokumentált karbantartás. Különösen olajcsere-periódusok, váltóolaj, fékfolyadék, hűtőfolyadék cseréje. Dízeleknél EGR kampányok teljesítése, DPF állapota.

• Próbaút: Hidegindítási zajok (lánc), váltó finomsága (DCT rángatás), egyenesfutás, kormány remegés fékezéskor (tárcsa), futómű kopogás (szilentek, stabpálcák).

• Diagnosztika: DTC hibakódok olvasása, NOx szenzorok, O2 szenzorok, HPFP/injektor korrekciók (benzineseknél ritkább gond), adaptációk ellenőrzése.

• M modellek: Pályahasználat nyomai (fék, gumi, felni, ülés oldaltámasz kopás), hőterhelés jelei. A DCT állapota, diffi zajok, futómű csapágyak figyelése.

• Cabrio: Tető tömítések, vízelvezetők, ponyva kopása, mechanika és mikrokapcsolók működése.

• Elektronika: Kamera, radarok, parkolószenzorok, infotainment modulok, CarPlay licenc megléte. Gran Coupé-nál asszisztensek kalibrációja.

• Gumik/felnik: Egyenletes kopás, helyes méret és terhelési index. A túl nagy felni rontja a komfortot és növeli a futóműkopást.

Konkurrencia és piaci pozíció

A 2 Coupé/Cabrio versenytársai közt a Mercedes-Benz CLC/ később CLA Coupé-szerű kínálata nem közvetlen, inkább a TT és a kisebb kupék jelentenek alternatívát. A 2 Gran Coupé közvetlenül az Audi A3 Sedan és a Mercedes-Benz CLA ellen indul, míg az Active/Gran Tourer a Mercedes B-osztály és a VW Touran riválisa. A 2-es sorozat ereje a széles motor- és karosszéria-választékban, a BMW-s vezetési élményben (különösen a RWD Coupé/Cabrio/M2) és a jó értéktartásban rejlik, főleg a sportos kiviteleknél.

Összegzés

A BMW 2 Series (2014–2021) egy sokoldalú, erős karakterű modellcsalád, amely az autórajongókat és a praktikumot keresőket egyaránt megszólítja. A 2 Coupé és Cabrio időtálló vezetési élményt ad, a M240i és főleg az M2 a korszak ikonikus sportgépei közé tartoznak. Az Active/Gran Tourer családbarát, takarékos és jól variálható, a 2 Gran Coupé pedig modern technológiát és stílust kínál négy ajtóval. Használtként jó választás, ha körültekintően ellenőrizzük a karbantartást, a visszahívások teljesítését és a hajtáslánc állapotát. A megfelelő motor/váltó párosítással és a kívánt karosszériával könnyen megtalálható a személyre szabott 2-es BMW – az élmény és racionalitás metszéspontjában.

További olvasnivaló és nemzetközi tesztek

Car and Driver – BMW 2 Series áttekintő és tesztek

Top Gear – BMW 2 Series vélemények és értékelések

Autocar – BMW 2 Series review

What Car? – BMW 2 Series Coupé teszt

EVO – BMW M2 (Competition/CS) tesztek és vezetési élmény

Auto Express – BMW 2 Series hírek és tesztek

Parkers – BMW 2 Series vásárlói útmutató