A Moszkvics gyár 2002-ben zárt be, miután csődöt jelentett. A márka pénzügyeinek lezárása majd 4 évig tartott, azóta nem is gördült le újabb Moszkvics márkájú autó a futószalagról.
Az Ukrajnai háború miatt megannyi gyártó mellett a Nissan-Renault csoport is az ország elhagyása mellett döntött és Renault eladta az AvtoVAZ-ban lévő 67,69%-os részesedését, majd októberben a Nissan is megszabadult az orosz érdekeltségeitől.
Sergei Sobyanin, Moszkva polgármestere bejelentette, hogy már idén decemberben újraindítják az Avtoframos gyárban, ami a Renault kivonulása után új nevet is kap. Mostantól a Moszkvai Autógyár Moszkvics néven ismerhetjük és ebben az évben még 600 autót is elő akarnak állítani, ezzel megőrizve a gyár dolgozóinak munkahelyeit és biztosítani a hiányzó újautó kínálat legalább egy részét az orosz piacon.
A Moszkvics gyár már fél éve áll, de 82 millió dolláros beruházással továbbfejlesztik, ezzel próbálva elérni, hogy 2023-ra akár az 50 ezer darabos mennyiséget is le tudják gyártani. Az idei 600-as kontingensből 200 autót elektromosnak szánnak, a többi belsőégésű motorral fog készülni.
A Kamaz biztosítja a pénzügyi háttér egy részét, de igyekszik partnert találni modern autók gyártásához a néhai Moszkvics gyárban. A JAC Motors, egy kínai gyártó lehet az oroszok megmentője, akik a design és a platform mellett akár a szükséges eszközöket és szerszámokat is biztosítani tudják.
Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni róla, hogy mind a Renault, mind a Nissan visszatérhet az orosz piacra és szerződéseik értelmében visszavásárolhatják érdekeltségeiket legkésőbb 2029-ig.