Az elektromos autókról azt gondoljuk, hogy sokkal környezetbarátabbak, mint a belsőégésű társaik. Ez részben igaz is, ha a működés helyén történt károsanyag kibocsátást nézzük csak. Hogy az előállított energia milyen részben származik megújuló forrásokból és mennyi szennyezés köthető hozzá, abba most ne menjünk bele.
Függetlenül attól, hogy egy gépjárművet mi hajt, még számos egyéb ponton is képes szennyezni a környezetét. Ilyen a fék kopásából származó fékpor, a gumi kopásából származó nagyon finom részecskék vagy éppen az útfelület kopása. Elég csak ránézni egy autó felnijére 200km-rel az utolsó mosás után és érthetővé is válik a probléma. Milyen megoldások vannak ezekre a problémákra? Jelenleg még nem igazán tudunk vele mit kezdeni, de az Audinál már évek óta dolgoznak a megoldáson.
Még egy légszűrő az autóban
A német gyártó a Mann+Hummellel közösen fejleszt egy újfajta szűrőt, amely képes a legapróbb por részecskéket is megkötni a levegőben. A rendszer az épületekben is alkalmazott légtisztítókhoz hasonló elven működik. Az autók esetében a légszűrőt az első hűtőrács mögött helyezik el, így haladás közben tudja megszűrni a maga előtt tolt levegőt.
A projekt 2020-ban indult és egésze 2024-ig tart a kísérlet, ekkor fogják véglegesen kiértékelni a kapott eredményeket és dönteni a rendszer szélesebb körű felhasználásáról. Az elhelyezésnek köszönhetően az autókat nem is kellene nagy mértékben áttervezni, a rendszer könnyen adaptálhatóvá válna a legtöbb személy- és tehergépjárműbe.
A rendszer a mozgás közben a hűtőrácson átáramló levegő megszűrése mellett egy másik tisztítási módot is kínál. Az autó töltése közben bekapcsolja a szintén az autó elején elhelyezett ventilátort, amely így elkezdi beszívni a levegőt az autó elejéből, ezzel is tisztítva a környezetet álló helyzetben is.
Az eddig megtett 50.000 km alapján a rendszer semmilyen negatív hatással nem volt az azzal felszerelt Audi E-tron tesztautókra. A Stuttgartban és környékén végzett tesztek eddig ígéretesek, az adatok azt mutatják, hogy a tesztautók annyi port ki tudtak szűrni a környezetből, mint amit oda juttattak. Az Audi és partner e a Mann+HUmmel most azon dolgoznak, hogy a rendszert még hatékonyabbá tegyék.