Amikor elkezdünk (olcsó?) elektromos autókról beszélni, a legtöbb esetben szóba kerül a Tesla Model 3, a Hyundai Ioniq 5 vagy a KIA EV6, hogy csak egy pár példát említsek. Friss modellek, normális 4 emberes helykínálattal és már olyan hatótávval, ami Magyarországon belül nem csak hogy elfogadható, hanem nem is jelent kompromisszumot egy benzines autóhoz képest átlagos felhasználás mellett.
Mennyibe kerül egy átlagos új elektromos autó?
Ugyanakkor ezek az autók a magyar átlagfizetésből csak nagyon nehezen érhetők el. A fenti hármas közül egy használt Tesla Model 3 már 16 milliótól is megvásárolható, de ez a kínálat legalja, a következő néhány példány ár szerint növekvő sorrendben már karcolja a 19 milliót, az újak ára pedig akár 30 milliót is elérheti. A Hyundai 18 millió forinttól, a KIA pedig 20 milliótól kínálja a motorhang mentes suhanást.
Ha úgy számolok, hogy az átlagosnál jobb, Magyarországon futó autók átlagosan 5-6 millió forintba kerülnek és ekkora induló részlettel számolunk egy hitel vagy lízing esetében, akkor is havi több, mint 300 ezer forintos törlesztő jön ki 5 évre új elektromos autó vásárlása esetén, ami egy átlagos család havi költségvetésébe csak nehezen fér bele. De akkor milyen elektromos autók vannak, ha nem akarjuk lenullázni a családi kasszát minden hónapban, de olajcserére sem szeretnénk költeni és a benzinkútnál gázolajra várakozás képe is rémisztőleg hat?
Olcsó elektromos autó? Csak használtan!
Ha négykerekű elektromos közlekedésen gondolkozunk és élünk a feltételezéssel, hogy egy átlagos használt autó árát, maximum 6 millió forintot szánunk erre a beruházásra, akkor a piacot böngészve gyorsan eljuthatunk arra a szomorú következtetésre, hogy nem mi leszünk az elsők, akik birtokba vehetjük majd az áhított gépet. Ha olcsó elektromos autót szeretnénk, akkor az bizony használtan fog hozzánk kerülni, mert ennyi pénzből a gyártók nem adnak új modelleket. Már a kisebb kocsik előállítási költsége is elérheti a 6 millió forintot és akkor nem beszéltünk a szállításról, az importőr hasznáról és a kereskedésnek is meg kell élnie valamiből. Használtan viszont már nagyobb a mozgástér és 3 millió forinttól már egészen használható, de kis hatótávú modelleket találhatunk elsősorban városi közlekedésre.
Citroen C-Zero, Peugeot ION, Mitsubishi I-MIEV – olcsó elektromos autó 4 személynek
A Citroen C-Zero-t, vagy más néven és más logóval Peugeot iON-t és Mitsubishi i-MIEV-et 2009 és 2020 között gyártották. Ugyanaz a platform, forma, motor és akkumulátor is. A közös fejlesztés gyümölcsét a Mitsubishi kezdte learatni a saját modelljük 2009-es bemutatásával, majd 2010-ben csatlakoztak a franciák is. Az autót kifejezetten városi, elővárosi használatra szánták, egész országok autópályán történő átszelésére mindegyik márka kínált más alternatívát. A hatótáv mindössze 130 km, a maximális sebesség pedig 130 km/h, de annak eléréséhez is sok idő kell.
A 0-100-as sprint 15 másodpercig tart, amivel nem lehetünk az utak királyai, de ha olcsón szeretnénk a gyereket oviba, suliba vinni és a hétvégi bevásárlást elintézni akkor ennél nem is kell több. Egy sokat futott példányt már akár 2,5 millióért és megkaphatunk, de a legtöbb autó ára valahol 3 és 5 millió forint között van évjárattól és futásteljesítménytől függően. A 2019, 2020-as modellek ára akár az 5 millió forintot is átlépheti, de ezek jellemzően még 40 ezer km-t sem mentek. Egy Budapest-Balaton oda-vissza is kiadja, ha tudjuk hol tölteni közben és eleget időzünk a magyar tengernél, mert a töltés nem túl gyors.
Smart Fortwo Electric
Ha az elektromos autót csak egyedül vagy maximum ketten használnánk, akkor kerülhet képbe a Smart Fortwo Electric, ami a nevéből adódóan egy kétszemélyes járgány olyan rövid mérettel, hogy egy normál parkolóhelyre szinte keresztben is elfér. A teljes hossza nem éri el a három métert. A rövid váz, a könnyű kasztni jobb gyorsulást is lehetővé tesz, mint a Citreon C-Zero esetében. Már 11,5 másodperc alatt elérjük a százas tempót, de a száguldás csak 125 km /h-ig tart.
A hatótáv valahol 100 és 140 km között volt az autó új korában, de ez a használattal jócskán csökken, így maximum városi vagy elővárosi közlekedésre lehet alkalmas a Fortwo Electric. A modellt 2012 és 2016 között gyártották, áruk pedig 3 és 5 millió között mozog állapottól függően.
Nissan Leaf
Az olcsó elektromos autók sorából nem hagyhatjuk ki a Nissan Leaf-et, amelynek első generációja formájával biztos nem lett a vásárlók kedvence, de egyike volt az első villanyautóknak, amely már nem csak szigorúan városi felhasználásra tette lehetővé az elektronok felhasználását. A hatótáv 110 és 170 km között változott az akkumulátor kapacitásától függően. Ezzel már taxi üzemben elment 1-2 töltéssel egy napot és egy olyan használható mérettel bírt, amibe egy 5 tagú család is bátran elindulhatott. Nem is véletlen, hogy sok taxis is ezt választotta első elektromos autójának. A karbantartási igénye messze alatta maradt egy benzines vagy dízel autónak és hála a rezsicsökkentett áramnak, sokkal olcsóbban kijött egy km díja, mint fosszilis üzemanyaggal.
A 11,5 másodperces gyorsulással és 145km/h végsebességgel már bátran autópályára is ki lehet merészkedni a Leaf-fel, de figyelni kell a fogyasztásra, mert a nagyobb tempó egyben magasabb fogyasztást és rövidebb hatótávot eredményez, ami okozhat kellemetlen meglepetéseket. Ha hosszabb távra utazunk, akkor érdemes előre felmérni, hogy hol vannak töltési lehetőségek.
Ahogyan helykínálatban, úgy árban is más szintet képvisel az Leaf. A legelső példányok ára 4 millió forinttól indul, a felső határ pedig 8 millió. A 6 millió forintos lélektani határ alatt így is találhatunk megkímélt és viszonylag keveset futott példányokat, így nem reménytelen, hogy legyen egy „olcsó” elektromos autónk, amivel akár 5 felnőtt is útra kelhet.
Renault ZOE
A Renault Zoe-t 2012-ben mutatták be, mint a francia vállalat teljesen elektromos modelljét. A kisautók között átlagos méretűnek számító kocsi hozta a benzines társai menettulajdonságait és 11 másodperc alatt eléri a 100-as tempót, az autópályán pedig akár 135 km/h-ig is gyorsulhat. A hatótáv 200km körül volt újonnan, de ez a használattal jócskán csökkenhet. Az olcsó elektromos autók között a ZOE kifejezetten drágának számít. A legrégebbi példányokon 5 milliós árcédulát találhatunk, de a legújabb 2016-os modellek sem kelletik magukat 7 millió forintnál drágábban. Hogy ez olcsó elektromos autó vagy sem, azt mindenkinek a saját pénztárcája szabja meg, de városi rohangálósnak az egyik legjobb választás lehet.
Volkswagen e-UP
A Volkswagen e-UP abból a szempontból kicsit kilóg a listából, hogy valamivel később, csak 2014-ben kezdte a pályafutását. Hatótávban és teljesítményben nagyon hasonlít a Renault ZOE-hoz. 160 megtehető km ideális körülmények között és 130 km/h-s végsebesség mind alkalmassá teszik városi vagy elővárosi közlekedésre. Magyarországon az autómegosztó cégek kínálatában bukkant fel igen nagy számban, köszönhetően relatív alacsony üzemeltetési költségeinek.
Mindezek ellenére megvenni nem olcsó a Volkswagen e-UP-ot. A kínálat 5 millió forintnál indul és az első generáció 2019-es gyártásának végéről már inkább 7 milliós áron válogathatunk.
A hazai kínálatban elérhető Skoda Citigo néven is hasonló paraméterekkel, csak más emblémával. Aki jobban szereti a cseh márka arculatát, bátran választhatja azt is.
Összegzés
Az elektromos autók többséges azonos évjárat és futásteljesítmény mellett drágább, mint a benzines társaik. Éppen ezért arról beszélni, hogy mi olcsó vagy mi drága csak úgy lehet, hogy ezt a fajta összehasonlítást elengedjük. Ahogy almát sem érdemes körtével hasonlítgatni – pedig mindkettő gyümölcs -, úgy elektromos és robbanómotoros autókat sem.
Az elektromos kocsik között ezek viszonylag már használható megoldást jelentenek a mindennapi mobilitásra, de nagyobb távot megtenni csak sok megállóval, hosszú idő alatt lehet a töltések miatt. Árban a belépő szintet és a legolcsóbb alternatívákat jelentik a városi elektromos közlekedésbe és pont ezek az autók azok, amelyek a leginkább megfelelnek a jövő városának, nem pedig az elektromos luxus SUV-ok.
One thought on “Olcsó elektromos autó? Olyan is van!”