BMW Z4 (2009 – 2016)

bmw z4

Bevezetés: a harmadik generáció új iránya

A BMW Z4 2009 és 2016 között gyártott E89-es generációja különleges mérföldkő a márka roadstereinek történetében. Ez volt az első Z4, amely vászontető helyett keménytetős, két részből álló, elektromosan behajtható tetőszerkezetet kapott, és ezzel az elegáns grand touring karakter felé mozdult el. A modell megjelenése a 2000-es évek végén nemcsak a formanyelvben, hanem a technikában is Váltást hozott: a hatékony turbómotorok előretörtek, a kormányzás elektromos rásegítést kapott, a belső tér pedig minőségben és ergonómiában is a BMW nagyobb kupéinak szintjét közelítette. A 2009–2016 közötti Z4 ezért egyszerre sportos és kifinomult, a nyitott tetős élmények mellett meglepően használható a hétköznapokban is.

Ebben az átfogó bemutatóban végigvesszük a Z4 E89 fő erényeit és kompromisszumait: a dizájntól és a motorok palettájától kezdve a vezetési élményen, megbízhatóságon és típushibákon át egészen a vásárlási tanácsokig. Célunk, hogy aki használtan gondolkodik egy ilyen roadsterben, vagy csupán jobban meg akarja érteni a modell lényegét, teljes képet kapjon arról, mire számíthat.

Dizájn és karosszéria: keménytető és klasszikus arányok

Az E89 Z4 megjelenése a klasszikus hosszú motorháztetős, hátratolt utasterű roadster arányokra épít. A karaktervonalak feszesek, a sárvédők izmosak, a hűtőmaszk és a fényszórók pedig határozott, mégis elegáns tekintetet adnak az autónak. Az alumínium motorháztető alatt előretolt első kerekekkel és rövid túlnyúlásokkal a Z4 vizuálisan is a hátsókerék-hajtás jellegzetes dinamizmusát sugallja.

A legnagyobb formai és műszaki újdonság a két részből álló elektromos keménytető. Ez a megoldás 20 másodperc körüli idő alatt képes átállni kupéból roadsterré, és felhúzott állapotban lényegesen csendesebb, biztonságosabb érzetet ad, mint a vászontetős előd. A tető szerkezete igényes, de összetettsége miatt a karbantartásra és a megfelelő beállításokra figyelni kell. A külső anyagminőség és az illesztések a prémium szegmens elvárásait hozzák; az autó öregedése szempontjából a fényezés és a króm betétek is jól bírják az idő próbáját, ha szakszerűen ápolják őket.

Méretek tekintetében a Z4 E89 kb. 4,24 m hosszú és 1,79 m széles, a tengelytáv közel 2,5 méter. A csomagtartó tető felhúzott állapotában kb. 310 literes, ami roadsterhez mérten bőséges, de lenyitott tetőnél nagyjából 180 literre csökken, és a nyílás is szűkebb. Ennek ellenére egy hétvégi utazás két főre megoldható, főleg ha puhább, rugalmas bőröndökkel, táskákkal kalkulálunk.

Utastér és ergonómia: prémium minőség, GT-hangulat

A belső tér a BMW korabeli kupéinak hangulatát hordozza: a vezető felé forduló középkonzol, a minőségi anyagok és a precíz illesztések együttesen emelik a Z4 presztízsét. A sportülések jó oldaltartással bírnak, széles tartományban állíthatók, a kormány helyzete pontosan belőhető. A középkonzol tetején az iDrive kijelzője (felszereltségtől függően) jól olvasható, a kezelőszervek logikusan csoportosítottak. A lábtér két személynek elegendő, magasabb vezetők is találnak kényelmes pozíciót, bár a fejtér tetővel zárva korlátozottabb, mint egy hagyományos kupéban.

Technológia fronton az E89 már modern multimédiát hozott: a korszak iDrive rendszere navigációval, Bluetooth-telefonkapcsolattal és később online szolgáltatásokkal bővíthető. A 2013 környéki frissítéssel a kezelőfelület gyorsult, és frissült a grafika is. A hangrendszerből több szint létezik: az alap HiFi mellett a Professional és a prémium hangszórós opciók is kifejezetten jól szólnak, de a roadster karosszéria akusztikája miatt a mélytartomány és a zajszint tetőnyitásnál értelemszerűen kompromisszumos.

Motorválaszték és hajtásláncok

A 2009-es bemutatáskor a Z4 E89 sorhatos, szívó és turbós motorokat kínált, később a palettát a kétliteres, négyhengeres turbómotorok vették át. A kínálat főbb állomásai:

sDrive23i: 2,5 literes, soros hathengeres N52 szívómotor kb. 204 lóerővel. Kulturált járású, lineáris teljesítmény-leadású blokk, amely inkább a krúzolásban erős, mintsem a kőkemény sportosságban. Kézi 6 fokozatú váltóval vagy 6 fokozatú automatikussal volt elérhető.

sDrive30i: 3,0 literes N52 szívó sorhatos kb. 258 lóerővel. Rugalmasabb, érzelmes hangú motor, amely jobban illik a Z4 grand touring jellegéhez. Váltók megegyeznek a 23i-vel.

sDrive35i: 3,0 literes, ikerturbós N54 sorhatos kb. 306 lóerővel. Ez a motor már komoly erőt hoz, 7 fokozatú duplakuplungos DCT váltóval vagy néhány piacon 6 fokozatú kézivel is kérhető. A rugalmasság és a gyorsulás szintet lép, miközben a hangélmény továbbra is BMW-hez méltó.

sDrive35is: a csúcsverzió 340 lóerővel, overboosttal rövid ideig akár 500 Nm nyomatékkal. Kizárólag DCT-vel párosítva, feszesebb futóműhangolással és egyedi külső-belső részletekkel. A 0–100 km/h-s sprint 5 másodperc körül van, a valós élmény pedig még ennél is intenzívebb.

2011–2013-tól a downsizing hullám elérte a Z4-et is, és megjelentek a kétliteres, négyhengeres turbómotorok (N20):

sDrive18i: kb. 156 lóerő, a paletta belépője, városba és nyugodt országúti tempóra elég, de a Z4 karakteréhez sokan kevésnek érzik.

sDrive20i: kb. 184 lóerő, jó kompromisszum fogyasztás és dinamika között. Mindennapos használatban kellemes, az autópályás tartalékok is rendben vannak.

sDrive28i: kb. 245 lóerő, az N20 csúcsverziója. Komolyan megmozdítja az autót, és 8 fokozatú ZF automatikus váltóval különösen jól működik. Hangban a négyhengeres kevésbé érzelmes, mint egy sorhatos, de hatékonyságban verhetetlen.

A hajtásláncok közös előnye a széles váltóválaszték (6MT, 6AT, 7DCT, később 8AT), és az, hogy hátsókerék-hajtással a Z4 megőrzi a vezetőközpontú karaktert. A DCT villámgyors, de finom kuplungolást igényel manőverezésnél; a 8 fokozatú hagyományos automata civil és sportos üzemben is remek, míg a 6 fokozatú kézi a puristák öröme, bár ritkább.

Vezetési élmény, futómű és kormányzás

Az E89-es Z4 futóműve elöl kettős csuklós rugóstagos, hátul több lengőkaros kialakítású. Az opciós Adaptív M futómű elektronikus csillapítás-szabályzása Comfort, Sport és Sport+ üzemmódokat kínál; a menetstabilizáló ezekhez igazítja a beavatkozási küszöböket. A kormányzás elektromos rásegítésű, amely könnyű parkolást és csendes működést ad, sportos tempónál pedig elég direkt és pontos, bár a korai példányoknál néhány márkahű vezető hiányolta a hidraulikus rendszerek „élőbb” visszajelzését.

Az autó viselkedése stabil és kiszámítható. A súlypont alacsony, a nyomtáv széles, a rövid túlnyúlások pedig játékos karaktert adnak. A 35i és 35is verziók nyomatéka keresztirányú úthibákon kormányzási befolyást alig produkál, jól tapad, és Sport+ módban finoman ki is lehet engedni a farát. A nagy kerékméretek (18–19 col) és a gyári runflat abroncsok azonban keményebbé tehetik a rugózást; sok tulajdonos komfortosabb hagyományos abroncsokra vált, defektjavító készlettel vagy pótkerék-megoldással.

Hétköznapi használat és praktikum

A Z4 meglepően civilizált társ a hétköznapokban. A keménytető lezárva kupés csendet kölcsönöz, a hosszú utazások sem fárasztóak, és a csomagtartó tető felhúzva két közepes táskát is elnyel. Az utastérben számos apró tároló, pohártartó és fedeles rekesz könnyíti a mindennapi életet. A tető mechanikája gyors és megbízható, de lenyitás előtt ellenőrizzük, hogy a csomagtartóban a válaszfal a helyén van-e, különben a rendszer nem engedi a műveletet.

Szélzaj szempontjából az E89 jól szigetel, különösen a feláras szélfogóval. Nyitott tetővel 100–120 km/h-ig beszélgethető az utastér, efölött már zajosabb, de a komfort továbbra is rendben van. A látótér előre kiváló, hátra a vaskos C-oszlopok miatt korlátozottabb, parkolásnál jól jönnek a parkolóradarok és a tolatókamera.

Fogyasztás és fenntartási költségek

A négyhengeres N20 motorok takarékosak: országúton 6–7, vegyesben 7–9 l/100 km körüli értékek reálisak, vezetési stílustól függően. A sorhatos szívók 8–10, a turbós N54-esek 9–12 l/100 km átlagot hozhatnak, sportos használatnál értelemszerűen magasabbat. A biztosítás és adózás függ a motorváltozattól, a szervizköltségek pedig prémium szinten mozognak, de BMW-szervizháttérrel és kiterjedt utángyártott alkatrész-kínálattal kalkulálhatók.

Főbb szervizpontok: motorolaj 10–15 ezer km-enként, automata váltók olajcseréje (különösen DCT és 8AT) ajánlott intervallumokban, hűtőfolyadék és fékfolyadék rendszeres cseréje, gyújtógyertyák és trafók a turbómotoroknál gyakrabban. Futóműben a szilentek és gömbfejek 100–150 ezer km körül igényelhetnek figyelmet, a fékek kopása használattól függ.

Megbízhatóság és típushibák

Összességében a Z4 E89 megbízható konstrukció, de mint minden bonyolult prémium roadsternél, vannak típushibák és figyelendő pontok:

N54 (35i/35is) motor: a korai példányoknál előfordulhat nagy nyomású üzemanyag-szivattyú (HPFP) hibája, injektorproblémák, illetve turbó wastegate csörgés, kopás. Frissített alkatrészekkel ezek nagy része megoldott, de vásárlásnál érdemes számlákat, javítási előzményeket kérni.

N52 (23i/30i) motor: elektromos vízpumpa és termosztát meghibásodása gyakori 100–150 ezer km körül; jellegzetes még a szelepfedél-tömítés és olajszűrőház tömítésének szivárgása. Ezek ismert, kezelhető BMW-betegségek.

N20 (18i/20i/28i) motor: idősebb korban láncfeszítő/lánckopás előfordulhat, főleg ha ritkán cseréltek olajat. A PCV-rendszer és a vákuumvezetékek állapota is kritikus lehet. A megfelelő olajcsere-periódus és jó minőségű üzemanyag sokat számít.

Váltók: a 7 fokozatú DCT bizonyos használat mellett kisebb rántásokat produkálhat alacsony tempónál; friss szoftver és olajcsere javíthat rajta. A 8AT kiválóan tartós, ha kap olajcserét. A 6MT jól bírja, de a kuplung állapotát ellenőrizzük.

Tetőmechanika: a keménytető mikrokapcsolói, zárjai és illesztései finomhangolást igényelhetnek. Rendszeres tisztítás és kenés, a vízelvezetők tisztán tartása elengedhetetlen; így megelőzhetők a beázások és a mechanikai feszültségek.

Futómű és kormány: az elektromos kormányszervó ritkán ad ki kopogó hangot egyes útegyenetlenségeken, sokszor szoftverfrissítés vagy perselycsere orvosolja. A nagy kerékméret és a runflat gumik növelik a felnik sérülésének esélyét, különösen városi használatban.

Elektronika: akkumulátor gyengülése esetén különböző hibajelenségek jelentkezhetnek; a rendszer feszültségérzékeny. Érdemes jó állapotú, megfelelően regisztrált (kódolt) akkumulátort használni. A szenzorok (parkolóradar, gumiabroncs-nyomás) idővel cserére szorulhatnak.

Biztonság: a korszak kötelező légzsák- és stabilitásrendszerei megvannak. Egyes példányok érintettek lehettek globális légzsák-visszahívásokban; alvázszám alapján érdemes ellenőrizni, hogy minden kampányt elvégeztek-e.

A 2013-as frissítés (LCI): finom, de fontos módosítások

2013-ban a Z4 ráncfelvarrást kapott. Külsőre a változások visszafogottak: módosítottak a lámpabetéteken és a díszítőelemeken, új színek és felnik jelentek meg, illetve frissült a „gill” oldalsó betét. A belső térben új kárpitok és dekorok, valamint a gyorsabb működésű iDrive tették korszerűbbé az autót. Technikailag a kétliteres turbómotorok szerepe erősödött (18i, 20i, 28i), a 8 fokozatú automata elterjedt, és bővültek a vezetőtámogató és infotainment funkciók. Aki naprakész technikát keres, a 2013 utáni példányokban talál a legtöbbre friss megoldásokat.

Melyik motor és felszereltség a legjobb választás?

Ha a Z4-ből a klasszikus BMW-élményt keressük, a sorhatos motorok adják a legtisztább karaktert. A 30i kulturált és megbízható, a 35i/35is pedig vérpezsdítően gyors. Ugyanakkor a 28i mint modern kompromisszum meglepően jó választás: könnyű orr, erős középtartomány, remek 8 fokozatú automata és viszonylag kedvező fogyasztás. A 20i jó belépő, ha fontos a költséghatékonyság, de a Z4 tömegéhez és presztízséhez a 28i vagy a 30i illik leginkább. A 35is rajongói modell, értéktartása is gyakran jobb.

Felszereltségben az M Sport csomag nemcsak optikailag dob sokat, hanem a sportülésekkel és a vastagabb kormánykerékkel az élményt is fokozza. Az adaptív futómű hétköznap komfortot, hétvégén feszességet kínál – hasznos. A profibb hangrendszer és a nagyobb navigáció a mindennapokat teszi kellemesebbé. A komforthozzáadott érték miatt a téli csomag (ülésfűtés, esetleg fűtött kormány) és a szélfogó is ajánlott.

Versenytársak és összehasonlítás

A BMW Z4 E89 legfőbb ellenfelei a Porsche Boxster, a Mercedes-Benz SLK és az Audi TT Roadster. A Boxster tisztán vezetési élményben, kormányzási visszajelzésben és pályanapon mutatott teljesítményben rendre az élmezőnyben van, de fenntartása és vételára is magasabb. Az SLK (R172) kényelmes, keménytetős alternatíva, erős motorokkal és kiváló hosszú távú komforttal – karaktere inkább GT, kevésbé játékos. Az Audi TT elöl-hajtású alapjával (Quattro opcióval) nagyon stabil és high-tech hangulatú, de a vezetési élmény más jellegű. A 370Z Roadster nyersebb, izmosabb amerikaias karakter, de belső minőségben nem ér a BMW szintjéhez.

Összességében a Z4 E89 erőssége a minőségi GT-élmény és a klasszikus BMW-hangulat nyitott tetővel. Aki a legélesebb sportosságot keresi, annak a Boxster lehet a mérce; aki a stílust, a kifinomultságot és a mindennapi használhatóságot preferálja, a Z4 kiváló választás.

Tuning és egyedi lehetőségek

A Z4 motorjai jól reagálnak a finomhangolásra. Az N54 esetében a szoftveres optimalizálás és a hűtés fejlesztése (nagyobb intercooler) érezhető pluszt ad – természetesen a hajtáslánc és a fékek állapotához igazítva. Az N20-nál óvatos, megbízhatóság-központú beállítás javasolt, modern turbóknál az olajminőség és hőmenedzsment különösen kritikus. Futóműben minőségi gátlók és rugók, valamint könnyebb felnik sokat javíthatnak az élményen, de a túlzott ültetés a mindennapokban kényelmetlen és sérülékeny lehet. Kipufogó-fronton egy sportosabb rendszer hangban hoz élményt, de a zengés és a drón-zaj elkerülése érdekében jó márkát érdemes választani.

Használtvásárlási ellenőrzőlista

Szervizmúlt: ellenőrizzük a rendszeres olajcserét, a váltókarbantartás meglétét és a hűtőrendszer elemeinek (vízpumpa, termosztát) cseréjét. Turbómotoroknál injektorok, gyújtótrafók számlái előnyt jelentenek.

Tető és vízelvezetés: próbáljuk ki többször a tető nyitását-zárását, figyeljük a zajokat, az illesztéseket, és nézzük meg az utastér szőnyegei alatt, illetve a csomagtérnél, nincs-e nyomai nedvességnek.

Futómű és fék: hallgassuk meg a futóművet keresztbordákon, ellenőrizzük a gumik kopását (egyenlőtlen kopás = geometria vagy futóműelemek problémája), és nézzük meg a féktárcsák, betétek állapotát.

Váltó: DCT-nél figyeljük a manőverezési finomságot és a sportmódban adott gyors váltásokat; 8AT-nél a simaság és a felkapcsolási logika a mérvadó; 6MT-nél a kuplung csúszását, recsegést terhelés alatt.

Elektronika: hibakód-olvasás kötelező. Akkumulátor korát és regisztrációját (kódolását) ellenőrizzük. Parkolóradarok és tolatókamera működését próbáljuk ki.

Karosszéria: egységes fényezés, illesztési hézagok, a keménytető panelek párhuzamossága. Alváz és küszöbök sérülésnyomai árulkodóak lehetnek.

Összegzés: stílusos GT, klasszikus BMW-ízzel

A 2009–2016 közötti BMW Z4 egy stílusos, használható és technikailag igényes roadster, amely a nyitott tetős élményt a prémium kupék kifinomultságával ötvözi. A sorhatos motorok a márka esszenciáját adják, de a kétliteres turbók is meggyőzőek hatékonyságukkal és modern automatájukkal. A futómű stabil, a kormányzás pontos, az utastér minőségi – mindezek a tényezők együtt egy kellemes, de adott esetben nagyon is szórakoztató vezetési élményt eredményeznek. Használtvásárlásnál a tetőmechanika, a hűtőrendszer és a turbómotorok tipikus pontjainak ellenőrzése kulcsfontosságú. Aki egy elegáns, karakteres és időtálló roadstert keres, amely hétköznap is vállalható, hétvégén pedig mosolyt csal az arcára, az E89 Z4 remek választás.

Nemzetközi tesztek és források

Car and Driver – 2009 BMW Z4 sDrive35i road test: https://www.caranddriver.com/reviews/a15147108/2009-bmw-z4-sdrive35i-review/

Autocar – BMW Z4 (2009–2016) áttekintés: https://www.autocar.co.uk/car-review/bmw/z4-2009-2016

Top Gear – BMW Z4 generációs teszt: https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/z4-2009

Evo – BMW Z4 vezetési élmény: https://www.evo.co.uk/bmw/z4

MotorTrend – 2009 BMW Z4 első menetpróba: https://www.motortrend.com/cars/bmw/z4/2009/2009-bmw-z4-first-drive/

Edmunds – BMW Z4 vásárlási útmutató és értékelés: https://www.edmunds.com/bmw/z4/

Honest John – BMW Z4 (E89) vásárlói tapasztalatok: https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/bmw/z4-e89-2009/