BMW Z4 (2002 – 2008)

bmw z4

Bevezetés: a klasszikus BMW roadster modern újraértelmezése

A BMW Z4 (E85 roadster és E86 kupé) 2002 és 2008 között készült, és mára a márka egyik legkarakteresebb, elérhető árú sportautójává vált. A Z3 utódjaként debütáló modell a korai 2000-es évek merész BMW-formanyelvét, a feszes futóműhangolást és az ikonikus sorhatos motorokat ötvözi, mindezt kétféle karosszériában: vászontetős roadsterként (E85) és 2006-tól a különlegesen formás, fastback jellegű kupéként (E86). A BMW Z4-t gyakran dicsérik arányaiért, motorjaiért és a vezetési élményért, miközben jellemző hibáira, a karbantartásra és a felszereltség árnyalataira is érdemes figyelni. Ez az átfogó útmutató segít megérteni, mit kínál a 2002–2008 közötti Z4, hogyan érdemes választani a változatok között, és mire kell figyelni használt példány vásárlása előtt.

Történet és dizájn: Bangle-korszak, amerikai gyártás

A Z4 fejlesztését a BMW spartanburgi (Dél-Karolina, USA) gyárára alapozták, a sorozatgyártást is itt végezték. A formaterv a Chris Bangle-éra markáns vonalait hordozza, Anders Warming vezető formatervező koncepciójával: hosszú orr, rövid far, hangsúlyos kerékjáratok és „flame surfacing” felületek. A roadster nyitott tetővel is elegáns, zárt állapotban pedig letisztult, keményvonalas sportautó benyomását kelti. 2006-ban érkezett az E86 kupé, amely fix tetővel, kupés hátsó üvegfallal és elegáns, kupés hátfallal sokak szerint még időtállóbb és plasztikusabb megjelenést kínál. A kupé formaaerodinamikailag és szerkezeti merevség szempontból is előnyösebb; a karosszéria torziós merevsége magasabb, ami precízebb kanyarvételt és jobb stabilitást eredményez.

Facelift (LCI) 2006-tól: nem csak kozmetika

2006-ban a BMW Z4 frissítést kapott. A külsőn módosultak a lökhárítók, finomultak a lámpatestek és a hűtőmaszk részletei. Ennél fontosabb, hogy az erőforrás-paletta is modernizálódott: az addigi M54-es sorhatosokat (2.2i, 2.5i, 3.0i) fokozatosan felváltotta az alumínium–magnézium szerkezetű N52 motorcsalád (2.5si és 3.0si), nagyobb teljesítménnyel és hatékonyabb működéssel. A futómű és a kormánymű hangolásán is finomítottak, bár az elektromos szervokormány visszajelzése továbbra is megosztotta a rajongókat. A legnagyobb újdonság a Z4 M Roadster és M Coupé bevezetése volt: mindkettő a legendás S54-es M3-motorral, kizárólag kézi váltóval és sok egyedi M-alkatrésszel érkezett.

Karosszériák: Roadster vs. Coupé

Az E85 roadster a nyitott tetős élmény szerelmeseinek készült. A vászontető gyorsan nyitható-zárható (elektromosan működik), a csomagtér a kategóriában átlagos, de a tető mechanikája helyet vesz el a rakodótérből, különösen lehajtott állapotban. A mindennapokban két személy számára megfelelő a helykínálat; a szélvédő és a gyári szélterelő jó hatásfokkal csökkenti a huzatot autópályatempónál is.

Az E86 kupé az „örömautózás” racionálisabb formája: a fix tető még merevebb karosszériát biztosít, a csomagtér nyílása nagy, a csomagtartó padlója sík és bővebb – így meglepően jól használható hétvégi utakhoz is. A kupé ritkább a piacon, keresettebb is, és sok gyűjtő szerint ez a Z4 formai csúcspontja. A kupé 3.0si és M Coupé kivitelben volt elérhető a legtöbb piacon.

Motor- és váltóváltozatok

Az első években az M54-es, soros, szívó benzinmotorok vitték a prímet: a 2.2i (kb. 170 LE), a 2.5i (kb. 192 LE) és a 3.0i (kb. 231 LE) változatokból válogathattunk. Ezek sima járásukról és lineáris teljesítményleadásukról híresek, klasszikus BMW-karakterrel. 2005 körül érkezett egy belépő 2.0i (kb. 150 LE) négyhengeres is, amely takarékosabb, de karakterben és hangban nem hozza a sorhatos élményt.

2006-tól a frissített modellpalettán megjelentek az N52-es motorok: a 2.5si (kb. 218 LE) és a 3.0si (kb. 265 LE). Ezek könnyebb blokkot, nagyobb teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást ígértek, finom gázreakcióval és selymes járáskultúrával. A 3.0si már igazi „hot” roadster/coupé élményt adott, autópályán és szerpentinen egyaránt meggyőző erőtartalékkal.

A csúcs az M-variáns: a BMW Z4 M Roadster és M Coupé 3,2 literes S54-es szívómotorja kb. 343 LE-t ad le, 8000/perc környékéig forogva, nyers, mechanikus élménnyel. Ez az erőforrás az E46 M3-ból ismerős, és a Z4-ben különösen drámai karaktert mutat – hangra és pörgési kedvre is. A Z4 M-ek kizárólag 6-fokozatú kézi váltóval készültek, részlegesen önzáró differenciálművel és áthangolt futóművel, hidraulikus szervokormánnyal.

Váltók: a legtöbb Z4 5- vagy 6-fokozatú kézi váltóval készült; automata fronton eleinte 5-fokozatú Steptronic, később bizonyos motorokkal 6-fokozatú automata készült. Néhány piacon a 3.0i-hez elérhető volt SMG (robotizált kézi) is, ami gyors kapcsolásokat tud, de ma már sokan a hagyományos kézi vagy a kiforrottabb, későbbi 6-fokozatú automatát preferálják a kifinomultság miatt.

Menetteljesítmény és vezetési élmény

A Z4 a BMW hátsókerék-hajtású, orrmotoros klasszikus elrendezésére épül, így a vezetési élmény középpontjában a kiegyensúlyozott súlyelosztás (közel 50:50) és a feszes futómű áll. A nagyobb felnik és a gyári runflat abroncsok keményebb rugózást eredményeznek; sok tulajdonos vált hagyományos gumiabroncsokra a komfort és a tapadás javítása érdekében, ekkor a defektjavító készlet elengedhetetlen tartozékká válik.

Az elektromos szervokormány (EPS) visszajelzése az első szériáknál sok kritikát kapott a középponti „semlegesség” és a visszacsatolás hiánya miatt. A 2006-os frissítés után a beállítások finomodtak, de a leginkább kommunikativ kormánnyal a Z4 M változatok rendelkeznek, amelyek hidraulikus rásegítést kapnak. A BMW Z4 kanyarban neutrális, jó tapadással és stabilitással rendelkezik, de rövid tengelytávja és nagy nyomatéka miatt hirtelen mozdulatokra érzékeny, különösen kikapcsolt menetstabilizálóval. Ez az autó élvezetes, de tiszteletet és finom kezet igényel – pont ezért szeretik a márka rajongói.

Gyorsulásban a 2.5i kb. 7 másodperc körüli 0–100 km/h-t tud, a 3.0i 6 másodperc körül teljesít, a 3.0si 5,7-6,0 s környékén mozog, míg a BMW Z4 M 5 másodperc körül (vagy alatta) éri el a 100 km/h-t. A fékek méretezése utcai használatra megfelelő, de intenzív szerpentinezésnél vagy pályanapon sportbetétekkel és jobb hőelvezetéssel számottevően nő az állóképesség.

Felszereltség, belső tér és ergonómia

A BMW Z4 utastere vezetőközpontú, minimalista. A korai 2000-es évek BMW-ergonómiáját hozza: a legfontosabb kezelőszervek kézre esnek, az üléspozíció alacsony, a kilátás elöl kiváló. A sportülések jól tartanak, hosszabb távon is kényelmesek. Az anyagminőség tisztességes, de bizonyos műanyag felületek kopásra hajlamosak, különösen a gyakran érintett gombok és keretek. Zajt tekintve a roadster tetőzajai nagy sebességnél értelemszerűen erősebbek, a kupé csendesebb, hosszabb autópályás utazásokhoz komfortosabb.

Extrák: tempomat, xenon fényszórók, ülésfűtés, prémium hifi, bőr kárpit, M sport futómű, nagyobb könnyűfém felnik, illetve a ritkább felnyíló kijelzős gyári navigáció. iDrive ebben a generációban még nem volt általános. A BMW Z4 M modellek egyedi műszeregységgel, sportülésekkel és M-kormánykerékkel készültek.

Megbízhatóság és ismert típushibák

Bár a Z4 összességében tartós felépítésű, vannak típushibák és figyelmet igénylő pontok:

– Tetőmotor és vízelvezetők (E85): a vászontető motorja a jobb hátsó üregben található, és ha a vízelvezetők eltömődnek, az egység beázhat és tönkremehet. Megelőzés: vízelvezetők rendszeres tisztítása; ha a motor már lassú vagy megáll, szakműhelyben felújítható/áthelyezhető szárazabb pozícióba.

– Elektromos szervokormány (nem M): idővel előjöhet melegben „ragadó” középállás vagy finom recsegés. Szoftverfrissítés, perselyek, kormányoszlop csere vagy felújítás jelenthet megoldást. Próbaút során figyeljük a kormány középállás körüli viselkedését.

– M54 motorok: gyakori a VANOS-tömítések elöregedése (lustább nyomaték alacsony fordulaton), a DISA-szelep mechanikai hibái, a kartergáz-visszavezető (CCV) eltömődése, szivárgó szelepfedél tömítés, és a hűtőrendszer (expanziós tartály, vízpumpa) öregedése. Ezek többnyire ismert, javítható problémák.

– N52 motorok: az elektromos vízpumpa 100–150 ezer km között gyakran cserére szorul. Egyes korai N52-kben előfordulhat szelephézag-kompenzátor „kattogás” (hidrotőkék), főleg rövid távokon használt autóknál. A magnézium–alumínium blokk miatti alacsony tömeg előny, de a hűtés karbantartása kritikus.

– 2.0i négyhengeres (N46): láncvezetés, vezérműlánc-nyúlás, valvetronic hibák és olajfogyasztás előfordulhatnak, különösen elnyújtott olajcsere-periódusok mellett.

– Z4 M (S54): a késői S54-ek kevésbé érintettek a korai M3-ak hajtókarcsapágy-problémáiban, de a VANOS-rendszer (szolenoidok, rögzítőcsavarok, szivattyú) és a kipufogócsavarok ellenőrzése javallott, a szelephézag-ellenőrzés pedig karbantartási tétel. Sok M-tulajdonos megelőző jelleggel csapágycserét is végez, főként pályahasználat mellett.

– Futómű és fék: a hátsó spirálrugók törése nem ritka a koros BMW-knél, a gumi bakok, lengőkar-szilentek, stabpálcák, kerékcsapágyak idővel cserére szorulnak. A féktárcsák és -betétek élettartama vezetési stílus függvénye; pályanap után érdemes ellenőrizni és hűtésre figyelni.

– Villamosság: ablakemelők, központi zár reteszei és egyes kapcsolók elhasználódhatnak. A jó akkumulátor és a töltőrendszer állapota fontos az érzékeny elektronika miatt.

Karbantartás, költségek és fogyasztás

A BMW Z4 fenntartási költsége a motorváltozattól és a használattól függ. A sorhatos benzinesek igénylik a rendszeres, minőségi olajcserét (sokan javasolják 10–12 ezer km/évente, nem a gyári hosszú periódusokat), a hűtőrendszer elemeinek megelőző cseréjét, valamint a futómű és fékek időszakos felújítását. A Z4 M esetében a sűrűbb olajcsere, a szelephézag-ellenőrzés és a VANOS-ellenőrzések növelik a költségeket, de meghálálják magukat megbízhatóságban.

Fogyasztás: a 2.0i 7–9 l/100 km közötti vegyes használatot tud, a 2.5i és 2.5si 8–9,5 l körül alakul, a 3.0i/3.0si 9–10,5 l reális, míg a Z4 M 11–13 l/100 km körül fogyaszt normál tempóval. Autópályán 130 km/h környékén a 3.0si is lemehet 8–9 literre, míg városban a sorhatosok 11 liter környékére kúsznak.

Vásárlási tanácsok: mire figyeljünk

Szerviztörténet: előny, ha dokumentált a karbantartás, különösen a hűtőrendszer, olajcsere-periódusok és a tipikus problémák megelőző javításai. A Z4 M esetében nézzük meg a szelephézag-ellenőrzések és VANOS-munkák, illetve esetleges csapágycsere számláit.

Próbakör: figyeljük a kormány viselkedését különböző hőmérsékleteken, az egyenesfutást, a futómű zörejeit, a váltó pontos kapcsolhatóságát. A roadsternél próbáljuk ki többször a tető nyitását-zárását; figyeljük, nem lassú-e a mechanika, nincs-e rendellenes hang vagy szorulás.

Állapot: nézzük át a kerékjáratok peremeit, az alvázvédelmet, a hűtőfolyadék szivárgás jeleit, az olajfolyásokat a motor körül. A fékeknél nézzük a tárcsa kopását és a pedálérzetet; ha remeg, görgősödés vagy ferde felületek gyaníthatók.

Gumik és felnik: a Z4 futóműve érzékeny az abroncsokra. A runflat gumik keményebbek, kevésbé kényelmesek; hagyományos gumikkal jobb komfort és tapadás érhető el, de ekkor legyen defektjavító készlet vagy pótmegoldás az autóban. A helyes geometria beállítása sokat javít a kormányérzeten és a stabilitáson.

Automata váltó: próbáljuk ki hidegen és melegen, figyeljük az áttételváltás simaságát, nincs-e csúszás vagy késlekedés. Sok „élettartam olajos” automata hálás az olaj- és szűrőcseréért 100–120 ezer km körül.

Módosítások: egy minőségi sportkipufogó javítja a hangélményt, de túl hangos rendszertől romlik a hosszú távú komfort. A szoftveres teljesítménynövelés szívó motoroknál mérsékelt hozadékú, ellenben a futómű-bushok és a jó minőségű gátlók cseréje érezhető javulást hozhat. Minden módosításnál tartsuk szem előtt a forgalmi megfelelőséget és a biztosítási feltételeket.

Modellek és karakterük röviden

Z4 2.0i: belépő modell, alacsonyabb fenntartás, de szerényebb dinamika és egyszerűbb hangélmény. Városba, könnyed hétvégi autózáshoz jó választás, ha a sorhatos nem prioritás.

Z4 2.2i / 2.5i / 3.0i (M54): klasszikus, selymes sorhatos hang és lineáris erőleadás. A 3.0i már nagyon egészséges dinamika, a 2.5i arany középút. A megelőző hűtőrendszer-karbantartás kulcsfontosságú.

Z4 2.5si / 3.0si (N52): modernebb, erősebb, könnyebb motorok. A 3.0si a „sweet spot”: gyors, mégis civilizált, hosszabb távokon is kellemes. A 2.5si is kellemesen élénk, de ha megtehetjük, a 3.0si a legjobb kompromisszum.

Z4 M Roadster / M Coupé: nyers, analóg, intenzív élmény, pályanap-kompatibilis beállításokkal. Kizárólag kézi váltó, önzáró diffi, hidraulikus kormány. Fenntartása drágább, de élményben és értéktartásban is a csúcs.

Ellenfelek és alternatívák

Az első generációs BMW Z4 fő riválisai: a Porsche Boxster (986/987), a Mercedes-Benz SLK (R171), az Audi TT (8N/8J), valamint a Nissan 350Z. A Boxster kormányzása és egyensúlya etalon, de fenntartása drágább lehet; az SLK kényelmesebb és a keménytetős koncepcióval más karaktert hoz; a 350Z nyersebb, izmosabb, de kevésbé kifinomult. A Z4 különlegessége a BMW-s sorhatos motorok karaktere és a markáns formavilág, különösen a kupé esetében.

Értéktartás és gyűjtői szempontok

A jól dokumentált, alacsony futásteljesítményű 3.0si kupék és a BMW Z4 M modellek értéke a piacon tartósan magasabb. A különleges színek (pl. Interlagos Blue az M-hez, Sepang Bronze bizonyos piacokon), a ritkább belső kombinációk, a sérülésmentes állapot és az eredeti gyári állapot (kevés utólagos módosítással) emeli az értéket. A roadsterből a kézi váltós, sorhatos példányok keresettebbek, de az automata sem kizárt, ha a cél főként kényelmes cirkálás.

Használati tanácsok: mindennapok és hosszabb utak

A BMW Z4 meglepően alkalmas hétvégi kirándulókocsinak. A roadster tetője gyorsan kezelhető, a szélterelővel hosszabb utak is kényelmesek. A csomagtér a kupéban bőségesebb, így két személy részére többnapos poggyásszal is vállalható az utazás. Téli használathoz jó minőségű téli abroncs és óvatos gázkezelés szükséges; a menetstabilizáló és a tapadásszabályozás hatékony, de a hátsókerék-hajtás alapfizikáját nem írja felül. A rossz minőségű utakon a 18 colos felnik és a runflat abroncsok komoly rugózási kompromisszumot jelentenek – a 17 colos, hagyományos szerelés sokszor jobb mindennapi megoldás.

Összegzés: időtálló forma, klasszikus BMW-élmény

A 2002–2008-as BMW Z4 máig szerethető, karakteres sportautó, amely a márka klasszikus erényeit hozza: sorhatos motorok, hátsókerék-hajtás, feszes futómű, alacsony üléspozíció, és a vezetés öröme. A roadster a nyitott tetős élményért, a kupé a precizitásért és a mindennapi használhatóságért rajongók autója, míg a BMW Z4 M a gyűjtőknek és az igazi puristáknak szóló mechanikus csemege. Tudatos választással, megfelelő karbantartással és a típushibák ismeretével a Z4 megbízható, élményteli társ lehet – egy olyan klasszikus, amelynek vonzereje az évek múlásával csak nő.

Hivatkozások – nemzetközi tesztek és cikkek

Evo – BMW Z4 M Coupé (2006–2008) teszt: https://www.evo.co.uk/bmw/z4/6260/bmw-z4-m-coupe-2006-2008-review-specs-and-price

Autocar – BMW Z4 3.0si Coupé első teszt: https://www.autocar.co.uk/car-review/bmw/z4/first-drives

Car and Driver – BMW Z4 M Coupé road test: https://www.caranddriver.com/reviews/a18200947/2006-bmw-z4-m-coupe-road-test-review/

Edmunds – BMW Z4 generációs áttekintés és tesztek: https://www.edmunds.com/bmw/z4/

MotorTrend – BMW Z4 tesztek és összehasonlítások: https://www.motortrend.com/cars/bmw/z4/

Top Gear – BMW Z4 áttekintés: https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/z4

Road & Track – BMW Z4 korai vezetési élmény: https://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/reviews/a6479/bmw-z4/

PistonHeads – BMW Z4 (E85/E86) buying guide: https://www.pistonheads.com/buying/2002-2008-bmw-z4-e85–e86-buying-guide/44362