ALPINE A290 (2024 – )

Alpine A290 - Forrás: TopGear

Újkori hot hatch, immár elektromosan

Az Alpine neve a motorsportból és a könnyű, pengeéles sportautókból lehet ismerős, elég csak az A110-re gondolni. 2024-ben a márka egy merőben új területre lépett: megszületett az Alpine A290, egy teljesen elektromos, B-szegmensű hot hatch, amely a városi sportosságot, a mindennapi használhatóságot és az elektromos hajtás azonnali reakcióit ötvözi. A modell a Renault-csoport újkori elektromos stratégiájának egyik kulcsfigurája: a Renault 5 E-Tech Electric technikai alapjaira épít, de futóművében, fékrendszerében, vezetési élményében és karakterében markánsan „alpine-os”.

Az A290 nem csupán a villanyosítás kedvéért készült: célja, hogy visszahozza a hot hatch világ erényeit – az úttartást, a precíz visszajelzéseket és a játékosságot – most az elektromos korszak eszközeivel. A mérnökök a teljes platformot sportosságra hangolták, az elsőkerék-hajtású felépítés pedig a kategóriában bevett recept, amit intelligens nyomatékelosztással és nagy teljesítményű fékekkel toldottak meg. Mindezt olyan dizájnnal koronázták, amely egyszerre tiszteleg a márka raliautós hagyományai előtt és üzeni: ez az autó a városi aszfalton és szerpentinen egyaránt otthon van.

Dizájn és formai karakter: raliautós jelek a városban

Az Alpine A290 compact méretű, de nagyon hatásos arányokkal dolgozik. A szélesített nyomtáv és a telt kerékívek rögtön sportos benyomást keltenek, amit a 19 colos felnik, a Michelin sportabroncsok és az agresszíven rajzolt lökhárítók tesznek teljessé. A frontot a márka jellegzetes kettős fényszóró-szignatúrája uralja; a kerek egységek kereszt alakú LED-mintázata egyértelmű Alpine-utalás, miközben a modern technikát is sejteti. A hátsó traktusban a diffúzorszerű betétek, az aerodinamikailag megformált lökhárító és a tetőspoiler adja a sportos keretet.

Az összkép visszafogottan agresszív: nem hivalkodó, de a részletekben (féknyergek, karbonhatású betétek, kontrasztos díszítések) mindent elmond arról, mire tervezték. A krómtól mentes, mattabb fémhatások és a mély gyöngyház-fényezések – köztük az Alpine kék árnyalatai – egyszerre prémiumosak és dinamizmust sugallók. Bár az autó ötajtós, a rejtett hátsó kilincsek és a rövid túlnyúlások kupésan kompakt karaktert adnak neki.

Platform és felépítés: kis tömeg, merev alapok

Az A290 az AmpR Small (korábbi nevén CMF-B EV) padlólemez sportos, Alpine-specifikus változatára épül. A mérnökök fokozottan ügyeltek a szerkezeti merevségre és a tömegeloszlásra, ami különösen fontos egy elsőkerék-hajtású, nagy teljesítményű elektromos autó esetében. A kiszámítható, semleges viselkedés alapfeltétele a karosszéria csavarodási merevsége és a futómű rögzítési pontjainak megerősítése – mindkettő kiemelt figyelmet kapott.

A padlólemezen a nagy energiasűrűségű akkumulátormodul a tengelyek között, mélyen helyezkedik el, így a súlypont kifejezetten alacsony. Ez az egyik kulcs, ami a kanyarstabilitást és a hirtelen irányváltások alatti kontrollálhatóságot garantálja. A karosszéria méretei a városi használathoz ideálisak: hossza nagyjából 4 méter, szélessége kb. 1,8 méter, a tengelytáv pedig körülbelül 2,54 méter, ami a kategóriájához mérten tágas belteret és jó stabilitást biztosít.

Hajtás és teljesítmény: azonnali reakciók, ralis génkészlet

Az Alpine A290 teljesen elektromos, elsőkerék-hajtású. A kínálat piacfüggően két teljesítményszintet kínál: a belépő változat körülbelül 130 kW (177 LE), a csúcsváltozat közel 160 kW (218 LE) rendszerteljesítménnyel érkezik. A villanymotor azonnali gázreakciója és a tekintélyes nyomaték – mintegy 300 Nm körüli csúcs – már álló helyzetből is magabiztos kilövést ad. A 0–100 km/óra gyorsulás a teljesítményverziótól függően nagyjából 6,4–7,0 másodperc között alakul, ami egy városi-kompakt autótól több mint meggyőző.

Az Alpine egyik különlegessége az OV (Overtake) gomb a kormányon, amivel rövid ideig elérhető a rendszer maximális teljesítménye: ez a manőverezéseknél, előzéseknél vagy kigyorsítás közbeni „extra löketkent” működik, és hozzájárul a márkára jellemző játékossághoz. A vezetési módok finoman hangolják a pedálkarakterisztikát, a kormányrásegítést és a rekuperáció mértékét; a Sport/Track beállításokban az autó kifejezetten dögössé válik, miközben hétköznapi üzemmódban is megőrzi finomságát.

Akkumulátor, hatótáv és töltés: okos kompromisszumok

Az A290-ben a Renault-csoport 52 kWh (nettó) kapacitású lítium-ion akkumulátora dolgozik, ami a teljesítmény és tömeg közötti egyensúlyt célozza. A WLTP-szabvány szerinti hatótáv a felszereltségtől és kerékméretektől függően kb. 350–380 km. A valós, vegyes használatban 280–330 km körüli táv reális, városban – a rekuperációs potenciál miatt – még kedvezőbb is lehet.

Az AC-töltés háromfázisú, 11 kW-os fedélzeti töltővel zajlik, amivel teljesen lemerült állapottól 5–6 óra alatti a 10–100% közötti feltöltés. DC villámtöltőn az A290 akár 100 kW körüli csúcsot is tud, a 15–80% közötti töltési szakasz jellemzően 30 perc körüli időt igényel, ha a töltő és az akkumulátor hőmérséklete is ideális. Egyes piacokon elérhető a kétirányú (V2L/V2G) töltési funkció is, amellyel az autó képes külső eszközök ellátására vagy az energiahálózattal való intelligens együttműködésre – ez a jövő energiaökoszisztémájának fontos eleme lehet.

Futómű, kormányzás és fék: Alpine-hangolás, nem csak dísznek

Az Alpine csapata nem elégedett meg puszta szoftveres sportosítással: a futóművet mélyrehatóan átdolgozták. Az első futómű gyors és lineáris kormányreakciót ad, míg a hátul egy több lengőkaros felépítés gondoskodik a kifinomult úttartásról és a jó rugózási komfort-arányról. A feszes rugó- és lengéscsillapító-hangolás célja, hogy az autó éles, mégis kiszámítható legyen a kanyarokban, különös tekintettel a gyors irányváltásokra és a féktávokra.

A fékrendszer a kategóriában kiemelkedő: elöl nagy átmérőjű, szellőztetett tárcsák és többdugattyús, Alpine-specifikus (Brembo) féknyergek dolgoznak, a pedálérzet lineáris és jól adagolható. A villanyhajtás sajátja a rekuperatív fékezés, amelyet úgy integráltak a hidraulikus rendszerrel, hogy a pedál visszajelzése természetes maradjon. A kanyarstabilitást és a kilépési tapadást a fékalapú nyomatékvektor-szabályozás segíti, amely az első tengelyen finoman fékezi a belső kereket, így az autó neutrálisabban fordul.

A kormány áttételezése közvetlen, a rásegítés mértéke a módválasztóval hangolható. Sport módban határozottabb, központi állás körül is teltebb visszajelzést ad, míg Normal üzemmódban könnyed, városban és parkoláskor is barátságos. Az A290 egyik erénye, hogy mindezt úgy tudja, hogy közben a mindennapi használatban sem válik kényelmetlenné – a rövid hullámok és keresztbordák ugyan feszesebben jönnek át, de a csillapítás kulturált.

Gumik és tapadás: Michelin partnereként

Az Alpine az A290-hez dedikált Michelin abroncsváltozatokat kínál, amelyek között a Pilot Sport irányba hangolt sportabroncsok és az elektromos autókra optimalizált, alacsony gördülési ellenállású, de mégis jó tapadású keverékek is elérhetők. A méretezés 19 colig terjed, ami nem csupán esztétikai kérdés: a nagyobb fékek és a futómű merevítései miatt a felni mérete és a gumi oldalfalának merevsége is a dinamika szolgálatában áll. A különböző keverékek között markáns vezetési karakterkülönbségek adódnak – a sportosabb opciók száraz aszfalton félelmetes kanyarsebességet engednek, míg a komfortosabb, energiatakarékosabb gumiabroncsok a mindennapi rezgések és gördülési zaj tompításában jeleskednek.

Belső tér, ergonómia és infotainment: sportos, mégis otthonos

Az utastér az Alpine világát hozza: vastag karimájú, lapított aljú sportkormány, 12 óra állásjelöléssel és az említett Overtake gombbal; mélyen tartó, integrált fejtámlás sportülések; kontrasztos varrások és alumíniumhatású betétek. A vezető előtti digitális műszeregység és a központi érintőképernyő az Alpine saját grafikai csomagját és telemetriai modulját kapta, amely a pályázásra is kiterjed (köridők, G-erők, hőmérséklet-adatok, energiaáramlás).

Az infotainment rendszert a Renault-csoport OpenR Link megoldására építették, Google-integrációval (Google Térkép, Assistant és Play támogatással) – ez a navigációt és a töltéstervezést is fejlettségben előrevivő tényező. A hangrendszer több hangképpel és az utastérhez hangolt beállításokkal érkezik; a sportos hangulat kedvéért konfigurálható „vezetési hangzás” is választható, amely azonban kikapcsolható, ha a természetes csendet preferáljuk.

A helykínálat a külső méretekhez mérten jó: elöl bőséges, hátul két felnőtt rövidebb távokon kényelmesen elfér. A csomagtartó mérete a kategória átlagát hozza (nagyjából 300 liter körüli), és a támlák döntésével praktikusan bővíthető. Anyaghasználatban az Alpine inkább a sportprémium irányába mozdult, karc- és ujjlenyomat-álló felületekkel, miközben tudatosan kerüli a felesleges krómozást.

Felszereltségek és opciók: egyénre szabható élmény

Az A290 elérhető különböző felszereltségi szinteken, jellemzően egy „GT” alapra építve, amelyre prémium és performance csomagok kerülhetnek. A teljesítményverziók mellett a futóműhangolás, a fékméret, a gumiabroncs-specifikáció és a belső felszereltségek is széles skálán mozognak. Az Alpine hagyományosan kínál limitált szériákat és különleges fényezéseket, egyedi díszítőelemekkel – az A290 esetében is számíthatunk ilyen, sorszámozott összeállításokra.

Opcióként elérhetők a Sabelt jellegű könnyített sportülések, dedikált pályacsomaggal (telemetria, nagyobb fékek, speciális gumikeverékek), illetve prémium hangrendszer, vezetői asszisztens-csomagok, panoráma kamera és egyedi dekorcsomagok. A téli használhatóságot ülésfűtés, kormányfűtés és hőszivattyús klímarendszer támogatja, amelyek az energiahatékonyságot is javítják.

Vezetési élmény: elektromos élénkség, analóg visszajelzésekkel

Az A290 egyik legnagyobb erénye, hogy elektromos autóként is „analóg érzetű”. A pedál modulációja finom, a kormányzás élő és informatív, a karosszéria mozgása feszes, de jól kontrollált. A hajtáslánc gyors reakciói és a rövid áttételezésű, direkt kormányzás együtt teszi élővé az autót, míg a nyomatékvektor-szabályozás és a rekuperáció kalibrációja olyan benyomást ad, mintha egy mechanikus önzáró differenciál is dolgozna elöl – a kormány „kifutása” és a nyomatékhatás a mérnöki munkának köszönhetően jól kezelt.

Városban az A290 kompakt mérete, jó kilátása és finom irányíthatósága miatt otthon érzi magát; az elektromos nyomaték pedig a sűrű forgalomban is magabiztossá teszi. Országúton és szerpentineken jön ki igazán a futómű és a fékek tudása: a stabil féktávok és a kanyarcsúcspontok körüli mozgékonyság azt a fajta játékosságot hozza, amit a rajongók egy Alpine-tól elvárnak. Autópályán a rövid áttételezés és a sportos hangolás miatt a zajszint a gyári szigetelés ellenére valamivel karakteresebb lehet, de a rugózási komfortról így sem kell lemondani.

Vezetőtámogatás és biztonság

A modern ADAS-rendszerek teljes sora elérhető: adaptív tempomat sebességhatárolóval, sávközép-tartás, holttérfigyelő, keresztforgalomra figyelmeztető rendszer, automatikus vészfékezés gyalogos- és kerékpáros-felismeréssel, közlekedési tábla felismerés, parkolóasszisztens és 360 fokos kamerarendszer. A rendszerek hangolása sportos autóhoz illő: nem túl tolakodó, alapbeállításban is kellően óvatos, de egy gombnyomással visszafogható. A passzív biztonság terén a megerősített akkumulátorkeret és az energiaelnyelő zónák gondoskodnak arról, hogy ütközés esetén is megmaradjon az utastér integritása.

Fenntarthatóság és anyaghasználat

Az Alpine az A290-nél is törekedett a felelős anyaghasználatra: bizonyos belső felületeken újrahasznosított komponenseket alkalmaz, miközben a sportos karakterhez illő tartós, könnyen tisztítható anyagokat választott. A gyártás a Renault Group franciaországi ElectriCity klaszterében történik, modern, energiahatékony folyamatokkal, csökkentett CO2-lábnyom mellett. Az autó fejlett hőmenedzsmentje és a hőszivattyús klíma mindennapi használatban is érezhetően javítja a fogyasztást, különösen téli körülmények között.

Tulajdonlási költségek, garancia és értéktartás

A villanyautó-üzem eltérő költségprofilja – ritkább karbantartási igény, fékek lassabb kopása a rekuperáció miatt, otthoni töltés lehetősége – kedvező fenntartást ígér. Az Alpine A290 esetében az akkumulátorra jellemzően 8 év/160 000 km garancia vonatkozik meghatározott kapacitásmegőrzési feltétellel, míg a jármű alapgaranciája piacfüggően alakul. Az értéktartás a limitált és sportos modelleknél hagyományosan erősebb, különösen, ha a használat és a karbantartás dokumentált, és a konfiguráció a piac által preferált (népszerű szín, sportcsomag, prémium felszereltség).

Árak és piaci pozicionálás

A pontos ár országonként és felszereltségenként változik, de az A290 várhatóan a 38–45 ezer eurós sávban rajtol Európában, a csúcsverziók és limitált kiadások e fölé is mehetnek. Ez az árszint a prémium villanyos kisautók és a forró ferdehátúak metszetében helyezi el a modellt, ahol a teljesítmény, a márkaérték és a vezetési élmény különösen erős márkavonzó erő. Az Alpine számára ez a belépőmodell kulcs ahhoz, hogy a márka szélesebb közönséghez szóljon, miközben a sportos identitást sértetlenül megőrzi.

Versenytársak: kivel mérkőzik az A290?

Az A290 közvetlen riválisai között említhető az Abarth 500e (minimálisabb méret, karakteresebb hangolással), a Mini Cooper SE sportosabb változatai (prémium hangulat, kompakt méret), a Peugeot e-208 GT (kiegyensúlyozott csomag, erős hatótáv), valamint a közeljövőben érkező villanyos forró ferdehátúak, mint a Volkswagen ID.2 GTI vagy a Cupra Raval Performance. Méretben eggyel nagyobb, de árban és élményben gyakran felmerülő alternatíva az MG4 XPower – brutálisan erős, de más karakter –, illetve a „klasszikus” benzines hot hatchek, mint a Hyundai i20 N vagy a Toyota GR Yaris, amelyek értelemszerűen más élményt kínálnak.

Az Alpine A290 ütőkártyája a precíz futómű, a minőségi fékrendszer és a gondosan kalibrált vezetési érzet – ezek az elemek az elektromos korszakban is ritkák a kisautók között. Ha valakinek elsődleges a vezetési élmény, de már a villanyos korszakban gondolkodik, az A290 nagyon logikus választás lehet.

Mindennapi használat: élhető sportosság

Praktikumban az A290 hozza, amit egy modern B-szegmensű ötajtóstól várunk: könnyű manőverezhetőség, áttekinthető utastér, egyszerű töltéstervezés és jó csatlakoztatás. Az Alpine telemetriája mellett a Google-alapú navigáció képes a töltők foglaltságát és teljesítményét is figyelembe venni, így a hosszabb utak is nyugodtabban szervezhetők. A hőszivattyú és a hatékony hőmenedzsment télen is elfogadható fogyasztást és gyors bemelegedést ad, a nyári hűtés pedig a nagy üvegfelületek ellenére jól kézben tartható.

Az üléspozíció sportosan alacsony, ami javítja a kapcsolatot az autóval, ugyanakkor a küszöbök nincsenek túl magasra húzva, így a ki- és beszállás nem kényelmetlen. A hátsó fejtér a kategóriához mérten megfelelő, a lábtér közepes; a csomagtartó padlója sík, a töltőkábelt rendező praktikus rekeszekkel. Mindennapos használatban ez az autó nem büntet – inkább inspirál, hogy keressünk egy-két plusz kanyart hazafelé.

Frissítések és szoftveres támogatás

A Renault-csoport új generációs infotainmentje OTA (Over The Air) frissítésekkel tartja naprakészen az autó szoftverét, ideértve a navigációt, a fedélzeti rendszerek funkcionalitását és a töltési stratégia finomhangolását. Ez a megközelítés a hosszabb távú tulajdonlási élményt is javítja: az autó tulajdonképpen „jobbá válhat” az idők során, a felhasználói visszajelzések és a mérnöki fejlesztések alapján.

Kinek ajánlott az Alpine A290?

Az A290 azoknak szól, akik szeretik a hot hatch recepteket, és készek az elektromos korszak előnyeit – azonnali nyomaték, csendes működés, alacsony üzemeltetés – a vezetési élménnyel ötvözni. Ideális választás dinamikus városi használatra, lelkes hétvégi kiruccanásokra és alkalmankénti pályanapokra is. Azoknak, akik a leginkább nyers, hátsókerekes vagy összkerekes élményt keresik, talán a nagyobb, más architektúrájú sportvillanyautók lesznek érdekesebbek – de a B-szegmensben az A290 kimagaslóan „vezetőcentrikus”.

Összegzés: az Alpine DNS villanyos újraértelmezése

Az Alpine A290 nem egyszerűen egy Renault 5 sportosított változata: átfogóan hangolt, részleteiben igényes, karakteres elektromos hot hatch, amely visszaadja a márka lényegét – a könnyedséget, az élességet, a vezető és gép közötti párbeszédet – az elektromos korszak keretei között. Nem a számháború bajnoka, hanem az élményé: a pedál modulációja, a kormány hangolása, a fékek állandósága és a futómű stabilitása együtt adja azt a csomagot, amely megkülönbözteti a tömeg-villanyautóktól.

Ha egy olyan városi-kompakt sportautót keresünk, amely mindennap vállalható, mégis minden kanyarban mosolyt csal az arcunkra, az A290 a legizgalmasabb opciók közé tartozik 2024-ben és azon túl is. A márka első villanyos hot hatch-e egyszerre tiszteleg a raliautós múlt előtt és nyit ajtót a jövőbe – jó eséllyel úgy, hogy közben új rajongókat szerez az Alpine-nak.

Nemzetközi tesztek és források

TopGear – Alpine A290 review: https://www.topgear.com/car-reviews/alpine/a290

Autocar – Alpine A290 first drive/road test: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/alpine-a290

Auto Express – Alpine A290 review: https://www.autoexpress.co.uk/alpine/a290

CAR Magazine – Alpine A290 test: https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/alpine/a290

evo – Alpine A290 review/first drive: https://www.evo.co.uk/alpine/a290

Motor1 – Alpine A290 bemutató és részletek: https://www.motor1.com/tags/alpine-a290/

Alpine hivatalos oldal – A290 névjegy és sajtóanyagok: https://www.alpinecars.com/