ALPINE A110S (2021 – )

Alpine A110S - Forrás: alpinecars.hu

A francia könnyűsúly bajnoka

Az Alpine A110S a francia sportautó-építés legletisztultabb megtestesítője: könnyű, kompakt, pontos, és minden mozdulatában azt sugallja, hogy a vezetés élménye az elsődleges cél. A 2021-ben frissített A110-család csúcsán álló A110S a márka mérnöki filozófiájának esszenciája: merevebb, feszesebb, erősebb, és az országúton éppúgy magabiztos, mint versenypályán. Az alumínium monocoque, a középmotoros elrendezés és a hátsókerék-hajtás olyan alaprecept, amely ritka madár a mai, túlsúlyos, elektronikától túlfűtött sportautók korszakában. Az A110S azt üzeni: a teljesítmény nem csak lóerőben mérhető, hanem grammban, kanyarsebességben és az autó és vezetője közötti tiszta kapcsolatban.

Történeti kontextus és pozicionálás

Az Alpine név 1955 óta egyet jelent a hegyi szerpentinek és rallyszakaszok világával. Az eredeti A110 az 1960-as évek ikonjává vált, a modern A110 pedig 2017-ben élesztette újra ezt a hagyományt. A 2021-es modellfrissítés elhozta a továbbfejlesztett infotainmentet, a finomhangolt hajtásláncot és a paletta egyértelműbb szegmentációját: az alap A110 a „rideg öröm”, a GT a „grand touring kényelem”, az A110S pedig a „sportos csúcs” szerepét tölti be. Árazásban és élményben a Porsche 718 Cayman, a Lotus Emira és részben a Toyota GR Supra közvetlen riválisaként lép fel, de a karaktere egyedülálló: az Alpine nem a puszta erőt, hanem a tömegcsökkentést és a finom hangolást helyezi előtérbe.

Dizájn és aerodinamika: formakövető funkció

Az A110S külseje tudatosan visszafogott, mégis sportos. Az ikonikus „négy szem” első lámpakiosztás és a kerekded, szoborszerű formák erősen utalnak az ős A110-re, miközben a részletek modern megoldásokat rejtenek. A karosszéria felületei nem pusztán szépek: minden vonal és ív a levegő áramlásának szolgálatába áll. Az S változat opcionális Aero csomagja — amely karbon első légterelőkből, oldalsó koptatókból és jellegzetes hátsó szárnyból áll — jelentősen növeli a nagysebességű stabilitást és a kanyarsebességet, a leszorítóerő növelésével. A karbonszálas kiegészítők nemcsak vizuális hatást keltenek, de súlycsökkentéssel és merevségnöveléssel is hozzájárulnak az autó dinamikájához.

Platform és építés: alumínium monocoque könnyűszerkezet

Az Alpine A110S egyik legnagyobb értéke a könnyűszerkezetes felépítés. A teljes karosszéria és a felfüggesztések kulcselemei alumíniumból készülnek, ragasztott-szegecselt technológiával, amely kiváló merevség-tömeg arányt biztosít. Az üres tömeg 1,1 tonna körül alakul felszereltségtől és opcióktól függően, ami ebben a kategóriában kiemelkedő. A súlycsökkentést szolgálják a Sabelt kagylóülések, a kompakt méretű fékek, a kis méretű akkumulátor és számos egyéb részlet. Az eredmény egy olyan alap, amelyre bátran lehet sportos futóműhangolást és erősebb motorkarakterisztikát építeni, anélkül, hogy a mindennapi használhatóság csorbulna.

Motor és hajtáslánc: kompakt turbó, nagy szív

Az A110S szíve egy 1,8 literes, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős, négyhengeres benzinmotor, amely a Renault Sports technológiáját viseli. A 2021 utáni frissített S változat teljesítménye 300 lóerő körül alakul, a nyomaték csúcsértéke pedig kb. 340 Nm, széles fordulatszám-tartományban rendelkezésre állva. A motor középmotoros elrendezése nem csupán dinamikai szempontból előnyös: az A110S súlyelosztása kiegyensúlyozott, így a kanyarokban neutrális és kiszámítható marad.

A váltó egy hétfokozatú, duplakuplungos automata (DCT), villámgyors kapcsolásokkal és finom részterheléses viselkedéssel. Az áttételezés hosszát és logikáját úgy hangolták, hogy országúton és pályán egyaránt kihasználható legyen a motor teljesítménye. A kormány mögötti, fixen rögzített alumínium váltófülek mechanikus, biztos érzetet adnak. Az A110S kipufogórendszere aktív szelepekkel dolgozik, így képes visszafogottan dorombolni, majd a sportmódokban nyersebb, rezonánsabb hangot produkálni, anélkül, hogy túlságosan tolakodó lenne a mindennapokban.

Futómű, fékek és gumik: feszesség, amely élvezhető

Az A110S elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott. A S változat fejlesztésének egyik központi eleme volt a feszesebb futóműhangolás: a rugók és a stabilizátorok merevebbek, a karosszéria ültetése alacsonyabb, így a dőlésszög minimális és a kanyarodási reakciók közvetlenebbek. Ezzel együtt a csillapítást gondosan hangolták, hogy a valós, nem versenypálya-minőségű közutakon is megmaradjon a rugózási komfort. Az A110S egyik zsenije éppen abban rejlik, hogy feszes, de nem fárasztó; sportos, mégis élhető.

Az abroncsok tekintetében a Michelin Pilot Sport és a sportosabb Pilot Sport Cup 2 keverékek szerepelnek opcióként, a 18 colos könnyűfém felniken. A gumik választása drámaian befolyásolja a karaktert: a Cup 2 pályán verhetetlen tapadást ad, míg a hagyományos Pilot Sport a hűvösebb, nedvesebb időjárásban sokoldalúbb. A fékek elöl-hátul nagy átmérőjű, szellőztetett tárcsák Brembo névvel, precíz pedálérzettel és jó hőtűréssel. Hosszabb pályanapokon érdemes hőállóbb betétekre váltani és gondoskodni a megfelelő hűtésről, de az A110S alapból is jól viseli a tempót.

Menetteljesítmények és karakter: a sebesség illúzió nélkül

Az A110S gyorsulási adatai látványosak, de a számoknál fontosabb a megélésük. A súlycsökkentés és a középmotoros layout együttese azt eredményezi, hogy a kormányparancsokra az autó azonnal reagál, a kanyarbejárat stabil, a kanyarközép semleges, a kigyorsítás pedig tapadásvesztés nélkül, kiszámíthatóan történik. A DCT váltó le- és felkapcsolásai közvetlenek, a motor gázreakciója sportmódban határozott. Az A110S úgy ad sebességet, hogy közben végig kontroll alatt tartja a sofőrt — nincs fölösleges túlkormányzottság, de ha akarjuk, finoman beforgatható a gázpedál ritmusával.

Városban meglepően kulturált: a futómű nem üti ki a töméseket, az autó mérete kompakt, a kilátás jó. Országúton jön ki igazán a lényeg: közepes tempónál, harmadik-negyedik fokozatban olyat tud, amit sokkal erősebb, de nehezebb sportautó nem: könnyed, lebegő suhanás, szinte „telepatikus” irányíthatóság. Pályán pedig feltárul a feszesség második dimenziója: a fékpontok későbbre tolhatók, a kanyarcsúcspont pontosan eltalálható, a kigyorsításnál a hátsó tengely higgadtan dolgozik. Ez nem a döbbenetes végsebességről, hanem a középtempóban elérhető flow-ról szól.

Vezetéstámogató rendszerek és menetmódok

Az A110S-nél a vezetéstámogatás nem veszi át a főszerepet. Van stabilitáskontroll, amely több fokozatban állítható, és a sportmódokban tágabb pórázt enged. A teljesen kikapcsolt ESP pályán ad értelmet, közúton a sport beállítás bőven elég teret hagy a játékra. Menetmódokból Normal, Sport és Track érhető el; ezek a gázreakciót, a váltólogikát, a kipufogóhangot és a vezérlések határértékeit változtatják. A fék- és kormányszervó karaktere is finomodik, a cél mindig ugyanaz: a vezető és az autó összekapcsolása.

Utastér, ergonómia és anyagminőség

Az A110S belseje minimalista, mégis igényes. Az Alcantara-borítás, a narancs vagy szürke kontrasztvarrások, a szénszálas betétek és a Sabelt kagylóülések egyszerre sportosak és kényelmesek. A kormány vastagsága, a pedálsor elhelyezése és az ülés-pedál-kormány háromszög példás, hosszabb utakra sem fárasztó. Az ülések oldaltartása kiváló, a háttámla dőlése fix, de a többség számára megfelelő kompromisszumot jelent. Az összeszerelés minőségéről a szilárd illesztések és a minimális zörejek árulkodnak — a könnyűsúly mániája ellenére sem kelt spártai benyomást.

Infotainment és kapcsolódás

A 2021-es frissítés egyik lényeges eleme az új infotainment: 7 colos érintőképernyő, gyorsabb szoftver, Apple CarPlay és Android Auto támogatás. A rendszerben elérhető Alpine Telemetry funkció, amely pályanapokon hasznos mért paramétereket — olajhőfok, g-erők, köridő — jelenít meg. A kezelőfelület egyszerű, nem vonja el a figyelmet. A prémium hifirendszer opció, de az A110S nem a hangszigetelésről szól: a motor és a futómű a főszereplő.

Felszereltség, csomagok és opciók

Az A110S egyik kulcsa a testreszabhatóság. A Sabelt kagylóülések, karbonszálas tető, Alcantara-csomag, Aero kit, könnyített kerekek, nagy teljesítményű fékek és sport gumik mind olyan elemek, amelyekkel személyre hangolható a karakter. A színpaletta a klasszikus Alpine kék árnyalatoktól a merész narancsig terjed, kontrasztos fekete tetővel és dekorcsomagokkal. A konfigurálásnál érdemes a célhasználatra szabni: ha sok a pályanap, a Cup 2 gumi és az Aero csomag óriási pluszt ad; ha inkább túraautóként használnánk, a komfortabb ülésopciók, a normál gumik és a vezetéstámogató extrák kerüljenek előtérbe.

Fogyasztás és emisszió

A downsizing és a kis tömeg kézzelfogható hasznokat hoz: az A110S valós használatban is képes 8–9 liter/100 km körüli fogyasztásra, nyugodt országúti tempónál akár kevesebbre is. Pályán és intenzív hegyi menetekben természetesen felkúszhat 12–14 liter közé, de az átlag a kategóriához mérten kedvező. A CO2-kibocsátás a teljesítményhez képest alacsony, ami több piacon adózási szempontból is érezhető.

Mindennapi használhatóság

Bár purista sportkocsi, az A110S nem csak hétvégi játékszer. A szűk beülés után meglepő tágasságot találunk, a kilátás előre és oldalra jó, a manőverezés a rövid túlnyúlások miatt egyszerű. A csomagtere két rekeszre oszlik: elöl és hátul is találunk helyet, összesen nagyjából 190–200 liter körül, ami két kisebb bőröndnek elegendő. A klíma hatásos, a zajszint 130 km/h körül is vállalható, így autópályázni sem fárasztó. A hasmagasság ésszerű, de a sportos ültetés miatt a meredek felhajtókra érdemes óvatosan érkezni.

Versenytársak és összehasonlítás

A Porsche 718 Cayman a legközvetlenebb ellenfél: kiváló minőség, erős motorok, széles hálózat. A Cayman sokoldalúbb, és opciókkal brutálisan gyors. Ugyanakkor nehezebb, és hétköznapi környezetben kevésbé „légiesség-élményű”. A Lotus Emira analóg vezetési élményt kínál, de nagyobb tömeggel és markánsabb GT-jelleggel. A Toyota GR Supra nyers erőben erős, driftelhető és látványos, viszont a motor elöl, a tömeg nagyobb, a kormányreakciók kevésbé filigránok. Az Alpine A110S ebben a mezőnyben a minimalista műszer: a könnyűsúly és a kifinomultság különleges egyensúlyt teremt.

Értéktartás és használtpiac

Az Alpine ritkább, mint a német riválisok, ami segíti az értéktartást. A limitált szériák, a kevesebb példányszám, valamint a márka kultstátusza miatt az A110S jól őrzi az árát. A használtpiacon előnyt jelent a dokumentált szervizmúlt, az eredeti állapot és a túlzott pályahasználat hiánya. A Cup 2 gumis és Aero csomagos példányok a rajongóknak vonzók, de a szélesebb közönség sokszor a mérsékeltebb gumiválasztással keresettebb a vegyes használat miatt.

Megbízhatóság, szerviz és fenntartás

Az A110S hajtáslánca a Renault-csoport kipróbált technikáján alapul, ami jó hír a megbízhatóság szempontjából. A szervizperiódus jellemzően évi vagy kb. 20 000 km körüli intervallum, piacfüggő ajánlásokkal. A DCT váltó szoftverfrissítései és időszakos olajcseréje fontos, akárcsak a rendszeres fékellenőrzés, pláne ha pályázunk. Az alkatrészárak a sportautó-kategóriához mértek, de a kisebb tömeg a kopóalkatrészek élettartamán is segít: kevesebb tömeg = kevesebb hőterhelés = lassabb kopás. Az infotainmentnél előfordulhatnak kisebb szoftveres apróságok, de a 2021 utáni rendszerek stabilabbak és gyorsabbak az elődöknél.

Pályanapok és fék-hőmenedzsment

Aki rendszeresen viszi pályára az A110S-t, annak érdemes felkészülni: a fékfolyadék hőállóbb specifikációja, sport betétek és a gumiabroncsok tudatos választása sokat javít a tartósságon és a köridőkön. A hőmenedzsment kulcsa a súly, a tapadás és a fékek összehangolása: az A110S a tömegelőny miatt kevesebb hőt termel fékezéskor, így hosszabb távon is egyenletes teljesítményt ad. A futómű geometriáinak beállítása (kerékdőlés, összetartás) pályaspecifikusan további tizedmásodperceket hoz, miközben a kormányérzet precíz marad.

Hangélmény és karakter

A négyhengeres turbómotor hangja soha nem lesz hat hengeres selymességű — de az Alpine nem is erről szól. Ami hangot kapunk, az feszes, mechanikus, turbo-suszogásos karakter. A kipufogószelep nyitásakor az élmény izmosodik, a felkapcsolásoknál érkező kis pukkanások pedig játékosak. A kabinban pont annyi mechanikai zaj jut el a fülhöz, hogy a gép működését érzékeljük, de a zene és a beszélgetés is megmarad az autópályán. Ez a kategóriában jól sikerült kompromisszum.

Biztonság és vezetői támogatás

Az A110S aktív biztonsági arzenálja visszafogott, de célzott: ABS, EBD, stabilitáskontroll, kipörgésgátló, vészfékasszisztens a standard. A passzív biztonságot a merev alumínium vázszerkezet, a több légzsák és a komoly ütközési energiát elvezető zónák garantálják. A vezetői támogatásban a sávelhagyásra figyelmeztető és a parkolóradar/kamera a legfontosabb eszközök; az Alpine itt semmilyen „autonóm” élményt nem ígér, a vezetés a sofőr feladata marad.

Fenntarthatóság és jövőkép

A jövő sportautója a szabályozások és a villanyosítás kereszttüzében alakul. Az Alpine is épít elektromos jövőképet, de az A110S mostani formájában a belső égésű, könnyűszerkezetes filozófia csúcsa. A csekély tömeg és a kis lökettérfogat miatti kisebb energiaigény a sportautók között felelős hozzáállás. A márka kommunikációja szerint a könnyűség koncepciója az elektromos korszakban is kulcs marad — kérdés, hogyan valósul ez meg akkumulátorok mellett. A jelen A110S azonban az analóg autózás egyik utolsó, kifinomult bástyája.

Tippek vásárlóknak: hogyan konfiguráld?

Ha elsődleges a pályahasználat: válaszd az Aero csomagot, a Cup 2 gumikat, a Sabelt kagylóüléseket és a nagyobb teljesítményű fékbetéteket. Ha vegyes, hétköznapi és hétvégi szerpentin-használat a fő: maradj a Pilot Sport abroncsnál, kérj komfortosabb üléskialakítást, és jelöld be a CarPlay/Android Auto opciókat. Ha értéktartásra is figyelnél: a különleges színek, a karbon tető és az Alcantara-csomag sokszor hálás a másodpiacon, de ne vidd túlzásba az egyedi konfigurációt, mert a szélsőséges ízlés szűkítheti a vevőköröd.

Kinek való az A110S?

Annak, aki az „ülésen keresztül” érkező információt keresi: a finom kormányzást, a feszes futómű rezdüléseit, a gázreakció fűszereit. Aki egy Cayman-nal szemben könnyedséget, egy Suprával szemben kiegyensúlyozottságot, egy Emirával szemben letisztultságot szeretne. Aki azt vallja, hogy az élmény nem az adatlapban, hanem a kanyarcsúcson és a kigyorsításban születik. Az A110S nem kompromisszummentes track-toy, de az egyik legszebb egyezség a pálya és az országút között.

Összegzés

Az Alpine A110S a „kevesebb több” hitvallás ünnepe. Az alumínium monocoque, a középmotoros elrendezés, a feszes futómű és a 300 lóerő körüli, rugalmas turbómotor kombinációja olyan összhatást ad, amely egyszerre teszi lebilincselővé a szerpentineken és fegyelmezetté a mindennapokban. A riválisai erősebbek lehetnek, de kevesen ilyen tiszták. Aki beül, megérti: ez az autó nem csupán gyors, hanem kristálytiszta kommunikációs csatorna a sofőr és az aszfalt között. A 2021 utáni frissítések éppen annyit adnak hozzá — modernebb infotainment, finomhangolt hajtáslánc, okos opciók —, hogy a purista lényeg érintetlen maradjon. Az A110S a mai sportautó-piacon egy ritka, szerethető, őszinte ajánlat.

Hivatkozások – nemzetközi tesztek és források

Top Gear – Alpine A110 áttekintés: https://www.topgear.com/car-reviews/alpine/a110

Autocar – Alpine A110/A110S tesztek és első vezetés: https://www.autocar.co.uk/car-review/alpine/a110

Evo – Alpine A110 tartalom és pályatesztek: https://www.evo.co.uk/alpine/a110

Auto Express – Alpine A110 modelloldal: https://www.autoexpress.co.uk/alpine/a110

Motor1 – Alpine A110 hírek és tesztek: https://www.motor1.com/alpine/a110/

PistonHeads – Alpine A110 tulajdonosi tapasztalatok és cikkek: https://www.pistonheads.com/news?category=alpine-a110

What Car? – Alpine A110 vásárlási tanácsok: https://www.whatcar.com/alpine/a110