ALPINE A110 (2017 – 2020)

Alpine A110 - By Alexander Migl - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123344685

Visszatérés a gyökerekhez: az Alpine újjászületése

Az Alpine A110 nem csupán egy új modell, hanem egy történelmi név újjászületése. A Renault-csoport sportos almárkája, az Alpine, az 1960-as és 1970-es évek ralivilágát meghatározó A110 legendáját idézte meg ezzel a modern, középmotoros, alumínium vázra épülő könnyű sportkupéval. A cél világos volt: nem a puszta lóerő-háború megnyerése, hanem a vezetési élmény, a finomhangolt futómű és a tömegminimalizálás összhangja, amely a „B-road” jellegű, kanyargós országutakon és a pályán is mosolyt csal az ember arcára. 2017 végén a limitált Premiere Edition eladásaival indult a sztori, majd 2018-tól szélesebb körben elérhetővé vált a modell, 2020-ra pedig már kiforrott családot alkotott a Pure, a Légende és az A110S variánsokkal.

Dizájn és aerodinamika: klasszikus forma, modern részletek

Az A110 formatervében egyszerre jelenik meg a klasszikus A110-es stílusvilág és a modern aerodinamikai gondolkodás. A négyes fényszóró-elrendezés, a rövid orr, a sűrűn domborodó sárvédőívek és a kecses tetőív egyértelműen visszautalnak az elődre. Ugyanakkor a légcsatornák, a padló alatti burkolatok és a finom leszorítóerőt termelő részletek már 21. századi megoldások. A formaterv célja nem a harsány agresszió, hanem a karcsúság és a hatékonyság sugallása volt. Nem véletlen, hogy az A110 légellenállása kedvező, és a karosszéria arányai lehetővé teszik az alacsony tömegközéppontot, ami meghatározó a precíz irányíthatóságban.

Alumínium architektúra és tömegcsökkentés

Az A110 lényege az alumínium. Az önhordó vázszerkezet és a karosszériaelemek többsége is alumíniumból készült, ragasztott, szegecselt és hegesztett kötések kombinációjával. Az Alpine dieppe-i üzemében külön szaktudás épült fel a könnyűszerkezetes gyártástechnológiára. A kocsi egyik legfontosabb mutatója a tömeg: a felszereltségtől függően kb. 1100 kg körüli menetkész tömeg, amely a kategóriában ritkaságszámba megy. A cél a vezethetőség és a rugalmasság maximalizálása volt; a mérnökök sokszor inkább könnyű anyagokkal, okos csomagolással és finomhangolással kerestek megoldást, mint brutálisabb fékek vagy szélesebb gumik felé mozdultak volna.

Futómű és kormányzás: finom részletek harmóniája

Az A110 egyik büszkesége a futómű: elöl és hátul is kettős keresztlengőkaros megoldás, amely pontos kerékvezetést és kiváló kanyardinamizmust biztosít. A lengéscsillapítók passzívak, nincs adaptív üzemmód, a varázslat mégis abban rejlik, hogy nagy a rugóút, és a gátlók karakterisztikája gondosan hangolt. Ennek köszönhetően az A110 úgy képes simítani a rossz minőségű utakat, hogy közben rendkívül stabil marad tempós kanyarban is. A kormányrásegítés elektromos, de a kormány áttételezése és a rendszer visszajelzései sok riválist meghazudtolnak, mivel a könnyű orr és a kiegyensúlyozott tömegeloszlás (közel 44:56 első-hátsó arány) élénk, természetes viselkedést ad.

Hajtáslánc: 1.8 TCe turbómotor és 7 fokozatú duplakuplung

A középmotoros elrendezésű Alpine A110 a Renault-Nissan csoport 1,8 literes, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotorját használja, amely a legtöbb kivitelben 252 lóerőt és 320 Nm nyomatékot ad le. A váltó egy 7 fokozatú, duplakuplungos egység (EDC), amely gyors váltásokat és jó hatásfokot biztosít. A kombináció eredménye: a standard A110 0–100 km/óra gyorsulása közel 4,5 másodperc, a végsebesség pedig szabályozástól függően jellemzően 250 km/óra körül alakul. A motor karaktere rugalmas és erőteljes a középtartományban, a duplakuplung pedig képes finoman krúzolni, de Sport és Track módban harapósan reagál. A vezetési módok a gázreakciót, a váltási logikát, a kipörgésgátló és menetstabilizáló rendszerek beavatkozási szintjét, valamint a kipufogóhang erősségét is befolyásolják.

A110S: élesebb kapcsolás, magasabb teljesítmény

2019-ben jelent meg az A110S, amely az alapmodellhez képest feszesebb futóművet, szélesebb nyomtávot, agresszívebb gumiválasztást és 292 lóerős teljesítményt hozott, megőrizve a 320 Nm nyomatékot. Az A110S célja a pályás karakter erősítése volt: a rugók és stabilizátorok feszesebbek, a hasmagasság csökkent, és bizonyos piacokon elérhetők voltak extraként a nagyobb teljesítményű fékek és tapadósabb abroncsok. A gyorsulás érezhetően jobb, a gázreakció hegyesebb, miközben a precíz kormányzás és a kis tömeg továbbra is megmarad az élmény középpontjában.

Fékrendszer és gumiabroncsok

Az A110 fékrendszerét a tömeg és a terhelés figyelembevételével méretezték. A legtöbb kivitel Brembo komponenseket kap, a célzott tömegcsökkentés mellett biztosítva a pályanap-kompatibilis tartósságot, főleg ha hőállóbb fékfolyadékkal és alkalmasabb betéttel kombináljuk. Az alap gumik általában sportos utcai abroncsok, amelyek jó kompromisszumot adnak nedves tapadáson és tartósságon. Az A110S-hez elérhetők voltak fejlettebb, pályaorientált köpenyek is, amelyek meleg üzemben markánsan növelik a kanyar- és fékteljesítményt, de hétköznapokon keményebb, zajosabb és időjárás-érzékenyebb karaktert hozhatnak.

Változatok és felszereltségek: Pure, Légende, Premiere, Légende GT, Color Edition

Az A110 család sokféle ízlésnek kínált opciót. A Premiere Edition limitált széria volt, amely a márka 1955-ös alapítására utaló darabszámban készült; egyedi színek, plakettek és gazdag felszereltség jellemezte. A Pure az A110 esszenciája: könnyű, minimalista, fókuszált. A Légende elegánsabb hangolás, több kényelem és díszítés, bőrrel, kényelmesebb ülésekkel és extra kényelmi extrákkal. A Légende GT exkluzívabb megjelenésű, limitált jellegű variáció különleges kombinációkkal. A Color Edition az Alpine izgalmas fényezéseit és részletmegoldásait emelte ki adott modellévekben, vizuális játékot teremtve a klasszikus árnyalatok és modern akcentusok között. A paletta csúcsa 2019-től az A110S, feszesebb futóművel és plusz teljesítménnyel.

Belső tér és ergonómia: könnyedség és célratörő funkcionalitás

Az A110 utasterében a könnyűszerkezetes filozófia és a sportosság diktál. A központi alagúton futó „lebegő” kialakítás, az alumínium váltóbillentyűk, a sportülések és a kis átmérőjű kormány mind a vezetőre fókuszálnak. A Sabelt kagylóülések kiváló oldaltartást nyújtanak és tömegük is alacsony, ami mérhetően javítja a kocsi reakcióit. Az infotainment egyszerű, és bár a grafikája és funkcionalitása az első években kritikát kapott (különösen az okostelefon-tükrözés korlátozott elérhetősége miatt), a lényeg – a vezetés és a műszaki visszajelzések – mindig előtérben marad. A vezetési módok váltása, a rajtprogram aktiválása és a menetstabilizáló finomhangolása mind kézre áll.

Hétköznapok és használhatóság

Az A110 a kategóriájához mérten barátságos mindennapi társ. A kilátás előre jó, az ajtók nagyra nyílnak, és a beszállás a legtöbb sportkupéhoz képest kevésbé macerás. Két csomagtér áll rendelkezésre: elöl egy kisebb, hátul egy nagyobb, együtt közel 200 liter körüli kapacitással – ez egy hétvégi kiruccanáshoz elegendő, pályanapra pedig elfér a bukósisak és a kesztyű. A futómű komforttartománya meglepő: rossz minőségű városi utakon és hosszabb autópályázáson sem büntet, ami ritka az ennyire fókuszált sportautók világában. Zajosabb, mint egy prémium grand tourer, de a zajszint vállalható, különösen túrázós abroncsokkal.

Menetteljesítmény és vezetési élmény

Az A110 egyik legnagyobb erőssége, hogy nem szükséges extrém sebesség ahhoz, hogy élvezetes legyen. A kis tömegnek köszönhetően már közúti tempónál is bőségesek a visszajelzések, az autó engedi a finom korrekciókat, és játékos, ha a vezető úgy akarja. Normál módban kulturált, Sportban élettel teli, Track üzemmódban pedig a rendszer későbbre hagyja az elektronikus beavatkozásokat, ami ügyes kezekben látványos, de biztonságos csúszásokat is lehetővé tesz. Pályán a hőkezelés a kulcs: a fékek megfelelő betétekkel és folyadékkal sokáig tartják a tempót, a gumik melegedése és a futómű feszessége pedig az A110S-ben válik igazán nyilvánvaló előnnyé.

Fogyasztás és károsanyag-kibocsátás

A 252 lóerős A110 hivatalos vegyes fogyasztása az aktuális mérési ciklustól és felszereltségtől függően kedvező, jellemzően 6–7,5 l/100 km közötti gyári értékeket láthatunk a katalógusokban. Valós körülmények között, vegyes használatban 7,5–9,5 l/100 km közötti értékek reálisak, sportos tempónál 10 l/100 km fölé kúszhat a szám, pályanapon pedig természetesen magasabb. A CO2-kibocsátás a konfigurációtól és a mérési szabványtól függően változik, de a könnyű karosszéria és a modern turbómotor kombinációja a kategóriában visszafogott értéket eredményez.

Megbízhatóság és fenntartás

Az A110 műszaki alapjai nagyban támaszkodnak a Renault-csoport kipróbált megoldásaira, ami a megbízhatóság szempontjából jó hír. A 1,8 literes turbómotor széles körben alkalmazott erőforrás, és a 7 fokozatú duplakuplungos váltó is ismert egység. A tulajdonosi visszajelzések alapján a korai szoftververzióknál előfordulhatott váltólogikai apróság vagy infotainment-akadozás, amelyeket későbbi frissítések orvosoltak. Idősebb példányoknál érdemes ellenőrizni a csomagtér-szigeteléseket (különösen a hátsó), a karosszéria illesztési pontokat, az esetleges nyikorgásokat az alumínium szerkezetnél, illetve a futómű-szilentek és gömbfejek állapotát. Pályahasználatnál külön figyelmet érdemel a fékfolyadék csereperiódusa, a fékbetét vastagsága és a hőterhelés nyomai.

Szervizintervallumok és költségek

A hivatalos szervizperiódusok régiónként és évjáratonként eltérhetnek, de nagyjából évi/10–15 ezer km-enkénti olajcsere javasolt, a duplakuplungos váltó karbantartását pedig a gyártói ajánlás szerint érdemes elvégezni. A prémium sportgumik és teljesítmény-orientált fékalkatrészek költségei magasabbak lehetnek, de az alacsony tömeg miatt az abroncsok és fékek kopása sok riválishoz képest kedvezőbb. A biztosítási díjak a vezetői profiltól és a piaci körülményektől függően széles skálán mozognak, az értékállóság pedig meglepően jó maradt, különösen a limitált és különleges kivitelen.

Használtpiac és értékállóság

2020-ig gyártott példányok az európai használtpiacon jellemzően jó állapotban bukkanak fel, többnyire alacsony futású, garázsban tartott autóként. Az árak a felszereltségtől, állapottól és futásteljesítménytől függően széles sávban mozognak, tipikusan kb. 40–65 ezer euró közötti tartományban. A ritkább Premiere Edition és Légende GT kivitelek felárat kérhetnek, az A110S pedig a plusz teljesítmény és futóműhangolás miatt általában a felső sávban helyezkedik el. Magyarországon az elérhetőség limitált, a forintban megadott árszintek erősen függnek a devizaárfolyamtól és a regisztrációs költségektől; tájékozódás előtt ajánlott több uniós piac kínálatát is összevetni.

Vetélytársak: kinek szól az A110?

Az A110 legközvetlenebb riválisa a Porsche 718 Cayman, amely erős presztízzsel, kifinomult minőséggel és széles variánskínálattal rendelkezik. A Cayman menetdinamikája kiváló, motorválasztéka szélesebb, beltere komolyabb, ugyanakkor az A110 könnyedsége, rugalmassága és közúton mutatott élmény-fókusza sok vezetőt megnyer. További alternatívák még a Toyota GR Supra (főként a 2.0 turbó könnyedsége révén), a BMW M2 (brutálisabb, nehezebb karakter), vagy az erősen más jellegű, de élménycentrikus Mazda MX-5. Az A110 azoknak szól, akik a kanyarok zenei finomságait, a visszajelzések tisztaságát és a kis tömeg előnyeit keresik, nem pedig a puszta köridő-fetisizmust.

Pályanapok és tartós terhelés: mire figyelj?

Pályahasználat előtt érdemes ellenőrizni a fékfolyadék forráspontját, a betétek és tárcsák állapotát, valamint a guminyomást és a futómű-geometriát. Az A110S feszesebb beállításai és tapadósabb gumiválasztása egyértelműen jobban bírja a forszírozott köreit. Az alap A110 is szeret pályázni, de hosszabb meneteknél a hőmenedzsmentre és a fékek állapotára nagyobb figyelmet kell fordítani. A csavarok és kötőelemek utánhúzása, valamint a hűtési ciklusok betartása (levezető körök) mind hozzájárul a hosszú távú tartóssághoz.

Tuning és személyre szabás

A piacon elérhetők ECU-hangolások, amelyek a 252 lóerős változatot kb. 270–300 lóerő közé emelhetik, de ilyenkor célszerű figyelembe venni a váltó nyomatékterhelését és a hőmenedzsment határait. Sportkipufogó, hőállóbb fékbetétek, pályára hangolt fékfolyadék és fél-slick abroncsok mind képesek érdemben változtatni az élményen és a köridőkön. Ugyanakkor az A110 egyik zsenialitása éppen a gyári állapot harmóniája: a finom részletek láncolatát könnyű felborítani, ezért érdemes fokozatosan, célzottan és visszafordítható módon módosítani.

Tipikus hibák és ellenőrzési pontok használt vásárlásnál

– Csomagtér-szigetelés és vízbeázás nyomai, különösen a hátsó térben. Nedvességfoltok, dohos szag, elektromos csatlakozók korróziója árulkodó lehet.

– Futómű alkatrészek (szilentek, gömbfejek) zaja, kopása. A kettős keresztlengőkaros futómű pontos, de érzékeny a jó állapotra.

– Fékek állapota: egyenetlen kopás, barázdák a tárcsán, pedálpuhulás. Pályahasználat esetén fokozott kopás természetes.

– Gumik kora és állapota: az elegáns kezelhetőséghez elengedhetetlen a friss, megfelelő keverékű abroncs.

– Váltó működése: hidegen és melegen is legyen egyenletes, reccsenésmentes, logikus visszakapcsolásokkal.

– Elektronika és infotainment: frissítések megléte, hibakódok, szenzorhibák. Kulcsnélküli rendszer és kamera/parkolóradar működése.

– Karosszéria-illesztések és festék: alumínium karosszéria miatt a javítás szakértelmet igényel; ellenőrizd a hézagokat, csavarfejek nyomait.

Biztosítás, lopásvédelem és értékmegőrzés

Az A110 kisebb példányszáma és a márka rajongótábora miatt a modell vonzó a gyűjtők számára is. A lopásvédelem megerősítése (rejtett megszakítók, nyomkövető rendszer) ajánlott. A gyári állapot, a dokumentált szerviztörténet és a limitált, különleges kivitelek (Premiere Edition, Légende GT, egyes Color Edition színek) hosszú távon is tartósan jó értéket biztosíthatnak. A gyári kiegészítők, eredeti felnik és a ritkább belső opciók mind növelhetik a vonzerőt.

Miért különleges az A110 a modern sportautók között?

Az A110 egy eltűnőben lévő filozófia utolsó nagy képviselője: a könnyűségre, nem pedig a nyers erőre épít. A modern emissziós normák és biztonsági elvárások korszakában külön bravúr ilyen alacsony tömeget és ennyire kifinomult futóművet kínálni. A vezetési élmény emberközpontú, a visszajelzések őszinték, az autó nem akarja helyetted megoldani a fizikát – inkább lehetőséget ad, hogy jó vezetővé válj. És ez az, ami miatt nem múlik el a varázsa még akkor sem, ha a specifikációs lap alapján esetleg riválisai erősebbnek vagy gyorsabbnak tűnnek.

Kinek ajánlott és kinek nem?

Ajánlott azoknak, akik elsődlegesen a kanyargós utak és a precíz vezethetőség örömét keresik, és nem bánják, ha a beltér nem a legfényűzőbb a kategóriában. Tökéletes társ azoknak, akik hétvégente pályáznak, de hétköznap is szívesen élnek egy különleges, mégis meglepően komfortos sportkupéval. Nem ideális választás annak, aki tágas csomagtartót, 2+2 üléses praktikumot vagy nagy túraautós csöndet szeretne; ezekre más gyártók kínálnak jobb alternatívákat.

Összegzés: karakter, amelyre emlékezni fogsz

Az Alpine A110 (2017–2020) olyan sportautó, amely nem felejt el autó lenni: könnyű, élénk, kifinomult, és minden porcikája a vezetésre van hangolva. A történelemhez méltóan idézi meg az eredeti A110 szellemét, miközben a modern technika és gyártás minden előnyét hasznosítja. Aki egyszer jól beállított gumikkal, bemelegített fékekkel, csendes országúton vagy technikás pályán vezetett már A110-et, az tudja: ez a kocsi kevéssé szól a számokról, sokkal inkább arról a páratlan harmóniáról, amelyet a mérnökök a tömeg, a merevség, a futómű és a hajtáslánc arányos összhangjával értek el.

Előnyök és hátrányok röviden

– Előnyök: rendkívül alacsony tömeg; kiváló futómű és kormányzás; élvezetes közúti karakter; kulturált hétköznapi használhatóság; jó értékállóság.

– Hátrányok: infotainment funkciók korlátozottsága korai évjáratoknál; csomagtér és praktikum kompromisszumos; pályahasználatnál figyelmet igénylő hőmenedzsment; szűk elérhetőség egyes piacokon.

További olvasnivaló, tesztek

TopGear Alpine A110 áttekintés: https://www.topgear.com/car-reviews/alpine/a110

Autocar Alpine A110 teszt: https://www.autocar.co.uk/car-review/alpine/a110

Evo Alpine A110 cikkek: https://www.evo.co.uk/alpine/a110

CAR Magazine Alpine A110 teszt: https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/alpine/a110/

Motor1 Alpine A110 hírek és tesztek: https://www.motor1.com/alpine/a110/