Beköszöntött a hidegebb idő, az éjszakai hőmérséklet már majdnem eléri a fagypontot és nappal sincs 10-15 foknál több. Fel kell készülnünk hát a szeretett motor téli tárolására. Sokunknak ez már az a határ, amikor elkezdjük hanyagolni a motort, mert nagyon sok plusz öltözködéssel jár és amit nyáron megnyerünk időben azzal, hogy csak felpattanunk és megyünk, azt már nem igazán élvezhetjük a hidegebb időben.
Ha nem használjuk a motort, akkor érdemes megtenni néhány dolgot, hogy ha beköszönt a melegebb idő tavasszal, akkor be tudjuk indítani és azonnal élvezhessük a motort már a nap első melegebb sugaraitól kezdve egész nyáron.
Alapos tisztítás
Mielőtt eltennénk a motort télre, érdemes alaposan megtisztítani. Nem csak úgy, hogy lemossuk kicsit a külső borítást, hanem a motorblokkon található esetleges olajat és egyéb szennyeződéseket is le kell mosni, hogy ha valahol szivárogna valami a motorból, az láthatóvá váljon a téli hónapok során és a szezon előtt meg lehessen javítani.
A szennyeződések alaposan rá tudnak gyógyulni a felületre, ezért a külső műanyag és fém elemeket alaposan le kell tisztítani, majd ápoló szerrel át kell kenni. Ettől nem csak jobban néz ki, de kevésbé fognak a porszemek kapcsolódni a felülethez és tavasszal könnyebb lesz először letakarítani.
Olajcsere motor téli tároláshoz
Alapvetően többfajta érvelés is létezik a téli és tavaszi olajcsere mellett. Mindkettő jó lehet, de az biztos, hogy évente egyszer legalább el kell végezni vagy akár gyakrabban is, ha sokat fut a motorunk. Az őszi olajcserének annyi előnye lehet, hogy az olajban összegyűlt szennyeződést ekkor leeresztjük és a motort tiszta olajjal eltéve kevesebb lerakódásra számíthatunk.
Hűtőfolyadék ellenőrzése
A motorok téli tárolásánál is fontos, hogy a folyadékok ne fagyjanak meg, ezért gondoskodni kell arról, hogy a hűtővíz na fagyjon el, még nagy hidegben sem. Ellenőrizni kell a fagyálló fagypontját és ha az magas, több mint -10 fok, akkor érdemes kicserélni a fagyállót olyanra, amely legalább -25 fokig képes megtartani folyékony halmazállapotát.
Akkumulátor állapotának megóvása télen
A motor téli tárolásánál fontos, hogy az akkumulátor ne menjen tönkre. Ha a motorunk fűtött garázsban áll és sosem megy a hőmérséklet 5 fok alá, akkor bent hagyhatjuk a motorban, viszont ekkor érdemes legalább2 hetente beindítani a motort és menni egy kisebb kört. Ha ezt az időjárás nem engedi, akkor ki kell venni az akkumulátort és feltenni tölteni. Erre alkalmas töltők már 5-6 ezer forintért elérhetők az autósboltok kínálatában.
A takarót a motor is szereti
A takaró nem csak nekünk jó az ágyban, hanem a motornak is, akár garázsban, akár a szabadban tartjuk. A garázsban megóvhatjuk a gépet a porosodástól, kültéren pedig az esőtől, hótól és mindenféle környezeti behatástól. Igaz ugyanakkor mindkét tárolási mód esetén, hogy 2-3 hetente pár órára le kell venni a ponyvát, hogy az alatta felgyűlt pára kiszellőzhessen és ne támadja meg a víz a motor alkatrészeit.
100-as benzint a tankba
A motor téli tárolásának egyik fontos szempontja, hogy az állagot próbáljuk megőrizni. Igaz ez a motor belső alkatrészeire is. A bioetanolt magasabb arányban tartalmazó üzemanyagokszerkezete némileg megváltozhat, létrejöhet kocsonyásodás is extrém esetben, de 3-4 hónap után elkezd kiválni az etanol az üzemanyagból. Valószínűleg ezzel is beindul akár 6 hónap után is a motor, de a befecskendező alkatrészek nem fogják megköszönni ezt a bánásmódot. Érdemes inkább alacsonyabb bioetanol tartalmú 100-as üzemanyaggal megtankolni a motort és úgy eltenni télre.
Guminyomás
A motor gumijait nem kell sem túlfújni, sem pedig leereszteni. Ha van középsztender a motoron, akkor arra kell felállítani a gépet, ezzel tehermentesítve a futóművet az állással töltött hetekben, hónapokban.
Ha a fentieket megtesszük a motor téli tárolása előtt, akkor várhatóan nem lesz részünk nagy meglepetésben, amikor tavasszal először akarjuk majd elindítani a vasat. Széles utat és jó motorozást!