Kell egy autó. Sokak fejében fogan meg a gondolat ilyen vagy olyan ok miatt. Ez nem olyan, mint mikor könnyes szemmel nézegeted a HaHu-t, ábrándozva az AMG Mercikről, meg a Ferrarikról. Most tényleg kell egy napi használós kocsi, ami nem fog cserben hagyni és nem is emészti fel a teljes családi költségvetést minden hónapban, mire egy valamire való kocsit faragsz belőle. De milyen legyen?
Megbízható! Racionálisan nézve a legtöbb ember ezt vágja rá erre a kérdésre először. A százezres vagy milliós szervizszámlák rémképe lézerrel ég be minden az autójára ügyelő tulajdonos agyába, igyekszünk hát elkerülni, hogy élőben is találkozzunk egy ilyen papírral. Megint mások így válaszolnak: Piros! Hát igen, ez is fontos, sokaknak még talán fontosabb is.
Aztán jönnek a praktikusabb szempontok. Messzire megyünk vele rendszeresen vagy csak a szomszéd faluba kell eljutni? 5 gyerekkel vagy egyedül? Ha ilyen és ehhez hasonló kérdések megfordulnak a fejünkben és értelmesen meg is tudjuk válaszolni, akkor van rá esély, hogy nem terepjárót veszünk ovi járatra. (Persze ha a biztonság az elsődleges…)
Ha már elhatároztuk magunkat és ezt megosztjuk családunkkal és barátainkkal is, akkor jönnek a jótanácsok:
- „Ne vegyél franciát, az mind szar!” (Sosem volt francia autója a delikvensnek, de hallotta egyszer, hogy az szar.)
- „Ne vegyél automatát, az elromlik!” (Sosem volt elég pénze automata váltós kocsira / fél minden újtól, te se vegyél)
- „Csak dízelt vegyél, az keveset fogyaszt és mindent kibír!” (Az mindegy, hogy nem mész sosem 5km-nél többet egyszerre, ő dízel hívő! Legyél te is az!)
A sort folytathatnám, szinte végtelenül. A kedvencem akkor is az, amikor azt mondja valaki, hogy kereskedőtől ne vegyél autót, mert az biztosan rossz, menj inkább magánszemélyhez, az a tuti.
Az valahogy kimarad a baráti jótanácsokból, hogy vegyél olyan autót, amit van pénzed megvenni, van pénzed fenntartani és jó állapotú. Pedig hát ez volna a lényeg. A nyugodt autózás úgy, hogy akkor is meg fogod tudni csináltatni a kocsit, ha elromlik benne valami.
Aztán minden baráti intelem ellenére bemész a rettegett nepper telepére. Szinte Mordorként írták le neked, egy sötét helyként, ahova ha egyszer bemész, akkor biztos rádmelegítenek valami szétesett vackot. Ezzel szemben jön egy kedves kereskedő és megmutatja a portékát. Te azért vagy ott, mert venni akarsz, ő meg azért, mert eladni.
Itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, amikor találsz egy olyan autót, ami tetszik is. Fel akarod vértezni magadat, hogy az autó megvásárlása után ne érjenek meglepetések vagy ha mégis, akkor ne legyenek túl drágák azok a meglepetések. Valakitől már hallottál is a garancia, szavatosság meg jótállás fogalmakról. Mantrázod is magadnak, hogy fél év, de talán egy év is van a használt autóra. A kereskedőnek helyt kell állnia, vita nincs.
Igen ám, de több probléma is felmerül. Egyfelől ugye szavatosság nem minden esteben és nem is mindenre érvényesíthető. Meg nem is akármeddig. Egyébként meg miért a garanciális problémarendezés a fő kérdés, miért nem az autó állapota? Miért egyből azon morfondírozol, hogy mit kell tenni, ha beüt a krach?
A cikk írásakor egy átlagos használt autó ára a HaHu-n 4,5 millió forint, de a legolcsóbb műszakis, normális állapotot mutató autók is 600 ezer forint körül vannak meghirdetve. Ehhez képest, egy tapasztalt használt autó átvizsgáló 30-35 ezer forintot kér azért, hogy egy teljes képet adjon az autó állapotáról és el tudd dönteni, hogy az alapján megveszed vagy sem.
Ha így teszel, akkor pontos képet kaphatsz az autó állapotáról és egy véleményt is mellé, hogy az adott kocsit érdemes-e megvenni vagy sem. Nem kell jogászkodni, nem kell azon rettegni, hogy milyen rejtett hibák lehetnek, mert az egész „jó az autó vagy rossz az autó?” kérdést még azelőtt megválaszolta neked valaki, hogy súlyos százezreket vagy milliókat kellett volna kiadnod bizonytalanul.
Éppen ezért, ha autót akarsz vásárolni, akkor autóvásárlásra készülj és ne jogászkodásra. Az autóvásárlás pedig az igények megfogalmazásából, megfelelő autó kereséséből, az autó szakértő általi átnézéséből és a tényleges vásárlásból áll. Persze nem elfelejtve az első szervizt, amikor minden apró hibát igyekszel kijavítani, ami az átvizsgáláskor kiderült.
A váratlan problémákra előzetes, alapos felméréssel kell készülni, nem pedig az eladó utólagos hívogatásával.