Az európai szankciók következtében jelentős átalakuláson megy keresztül Oroszországban az autógyártás is. A külföldi gyártók kivonulásával megnőhet a belpiacos modellek aránya az új autók körében, ezért az AvtoVAZ által akár 500 000 Lada készülhet évente, amit új modellek bemutatásával szeretnének elérni.
Az AvtoVAZ immáron független gyártóként működik, miután a Renault csoport eladta a vállalatban birtokolt tulajdonrészét. Az elvállás nem ment zökkenőmentesen, mivel az Orosz invázió és az arra reakcióként érkező szankciók miatt számos alkatrész nem volt elérhető, így a Lada erősen karcsúsította az autók felszereltségét. Így fordulhatott elő, hogy ABS vagy éppen légzsák nélkül szerelték az autókat, de volt amiből a klímát is ki kellett hagyni.
A nehézségek persze áthidalhatók, így látják ezt a Lada gyárban is és gőzerővel dolgoznak az üzleti modell átalakításán. Az új Lada modellek terveit már 2022 szeptemberében bemutatják a Lada vezetőségének. A Renault kivonulása után a gyártás majd két hónapot kellett, hogy álljon vagy csak visszafogott termeléssel működtek az összeszerelő egységek, de mostanra biztosították a megfelelő ellátást és termelést.
Az eredeti tervek szerint az új autók osztoztak volna a Daciaval a CMF platformon, de ez a Renault kiválása miatt már nem fog megvalósulni. Mivel a korábbi tervek főként a Renault technológia felhasználására alapoztak, így számos ponton változásokat kellett eszközölni. Emiatt várhatóan a Lada vissza is nyúl korábbi modellekhez és motorokhoz és átörökíti az új autókba is.
Az európai környezetvédelmi előírások nem kötik az oroszok kezét, így a régebbi, kevésbé környezetbarát technológia alkalmazása nem fog hátránnyal járni az országban, de a károsanyag kibocsátás sem fog a tervezett ütemben csökkenni. Mindazonáltal nem vetették el az első elektromos autó bemutatását sem, de ez szintén Renault megoldásokra épült volna, így ezen a téren is más koncepciót kell kialakítani.
A Togliatti gyárban akár évi 500 000 Lada készülhet. Az üzem 42 ezer embert foglalkoztat, így dolgos kezekben nem lesz hiány. Ez a célszám minden bizonnyal alacsonyabb, mint amivel a Renault csoport eredetileg tervezett az eladás előtt.
Az orosz autópiac nagy ütést kapott 2022-ben. Az új autók eladása 75%-ot esett az előző évhez képest. Augusztusban némi fellendülés látszódott, de így sem sikerült sokkal feljebb tornászni a mutatókat.
Forrás: Carscoops