5 dolog, amiért nem hűt a klíma az autóban

A melegebb idő beköszöntével a 15 éves vagy fiatalabb autóval rendelkezők nagy többsége egy ponton automatikusan a klíma bekapcsoló gombját keresi. De mit kell tenni, ha a gombot megnyomva nem történik semmi és nem hűt a klíma az autóban? A következőkben azokat a tipikus hibákat vesszük végig, amelyek a meleg napok megrontói lehetnek és amiért nem lesz olyan hideg az autóban, mint szeretnénk.

Eléggé hűt a klíma az autóban?

A hőérzet egyfelől megszokás kérdése, másfelől számtalan fiziológiai tényező is befolyásolhatja. Míg valakinek a 17 fokos hőmérséklet elérése már egyet jelent a télikabát felvételével, mások akkor még csak felveszik a pólót, mert éppen egy kicsit hűvösebb van, de a szandál még tökéletes lábbeli. Annak eldöntésére, hogy mi hideg vagy meleg, a legjobb megoldás ha a hőmérőhöz viszonyítunk.

Így van ez a klímák esetében is. Annak megállapítására, hogy a klíma eléggé hideg levegőt fúj-e, nem elég odatennünk a kezünket a szellőző elé, hanem meg kell mérnünk, hogy pontosan hány fokos az a levegő, ami onnan kiáramlik. Ehhez infrás hőmérő lehet a legjobb eszköz, de ha ilyen éppen nincsen kéznél, akkor a sima szobai hőmérőt is odatehetjük pár percre a rostélyhoz, látványosnak kell lenni a változásnak.

Alapvetően kielégítő hűtésről a klíma esetében akkor beszélhetünk, ha a szellőzőből kilépő levegő nem több, mint +10 Celsius fokos. Ha ennél melegebb a kiáramló levegő, akkor gyanakodhatunk, hogy nem hűt az autó klímája megfelelően. Ha kevesebbet mértünk akkor sem lehetünk biztosak benne, hogy minden rendben van, de a klíma teljesítménye még nem csökkent egy kritikus szint alá.

1. Nincsen elég gáz a klímában

Ha nem hűt az autó klímája, arra az egyik legtöbbet hallott diagnózis az lehet, hogy biztosan nincsen elég gáz a klímában. Ez egy részigazság, mert ennél sokrétűbb a rendszer, mintsem hogy ezt ki lehessen jelenteni. hiányzó gáz már inkább okozata a problémának, mint valós oka. Éppen ezért ha autót vennénk és azt mondja az eladó, hogy működik a klíma csak fel kell tölteni, azt erős kétségekkel kezeljük.

Ha nem hűt az autó klímája, akkor valóban hiányozhat a gáz és hosszú évek alatt egy nagyon minimális szivárgás elképzelhető is lehet, ami ha összeadódik, akkor bizony a gáznyomás lecsökkenthet annyira, hogy már nem lesz elég hideg a kocsiban vagy be sem kapcsol a klíma.

A klímagáz mennyiségét megfelelő szerviz tudja ellenőrizni, akiknek van a klímagáz lefejtéséhez és méréséhez való gépe. Ezzel megállapítható, hogy valóban kevés volt-e a gáz a rendszerben. Ugyan ezek a gépek általában arra is képesek hogy vákumot hozzanak létre a klíma rendszerben majd pedig egy adott nyomáson teszteljék a rendszert, hogy elveszti-e valahol a nyomást a rendszer vagy sem. Ha csökken a rendszerben a nyomás, akkor az új gáztöltettel festéket juttatnak be klímába és azt vizsgálják, hogy honnan kezd el szivárogni, ezzel behatárolható a szivárgás helye és a hibás alkatrész a klímában.

2. Ereszt a klíma hűtő

Ha nem hűt a klíma az autóban, annak sok oka lehet, de talán az egyik legkönnyebben észrevehető a klíma hűtő kilyukadása. A probléma általában a lamellák megfogyatkozásával indul, amit egyfelől a természetes elhasználódás, másfelől a szemből behatoló kavicsok és bogarak eredményeznek. Ám ez még önmagában nem jár átlyukadással, csupán a hűtőteljesítmény kezdhet csökkenni. Amikor a hűtőn egy szabad szemmel is jól látható olajos folt kezd megjelenni, az a hűtő hibájának biztos jele.

Ebben az esetben a klíma gázban lévő, illetve ahhoz kevert olaj jelenik meg a hűtőn, amely a rendszer kenéséért felelős. Amennyiben az olaj nagy része távozik a rendszerből, az a klíma kompresszor meghibásodásával is járhat szélsőséges esetben, így érdemes időről-időre felülvizsgáltatni a klímát is.

3. Nem kapcsol be a klímakompresszor

Ha a klíma kompresszor nem kapcsol be, akkor nem hűt a klíma az autóban. Ennek több oka is lehet. Az egyik, hogy a nyomásérzékelő nem érzékel elég gázt a rendszerben és nem engedi bekapcsolni a klímát. Ha ez a hiba áll fenn, azt megfelelő diagnosztikai eszközzel ki lehet deríteni és a megfelelő javítást el lehet végezni.

Egy másik tipikus hibalehetőség a klímakompresszor kuplungjának problémája. A 2000-es évek elejéig a klíma kompresszorok a hajtást a főtengelyről kapták egy szíjon keresztül. A hajtás folyamatos volt a motor beindítása után, viszont a klíma működésére nem volt folyamatosan szükség. A bekapcsolást egy elektromosan vezérelt kuplung végzi, amely összezár amikor a klímát be kell kapcsolni, és így ad hajtást a kompresszorra.

Némely esetben a klíma kompresszor kuplungja meg tud hibásodni és nem zár össze, így a kompresszor nem tud elindulni. Ha ez a hiba áll fenn, az a kompresszor kuplungjának cseréjével orvosolható.

4. Ereszt a klíma kompresszor

A klíma rendszerben tömítések vannak, amik idővel elöregedhetnek, kiszáradhatnak, így a rendszer nem zár légmentesen. Ennek következményeként a gáz ki tud szabadulni a rendszerből. Az egyik tipikus pontja a szivárgásnak maga a klímakompresszor. Ha sokáig nincsen használva egy klíma, akkor a rendszer nem kap kenést, így a tömítések is gyorsabban elöregednek és a gáz a rossz tömítéseknél kiáramlik.

Ennek megelőzése érdekében érdemes a klímát a téli hónapokban is néha bekapcsolni, hogy a rendszert átjárja a gáz és vele együtt a kenésért felelős olaj is, ezzel is védve a klímát és meghosszabbítva az élettartamát.

Ha ereszt a klímakompresszor, annak biztos jele a kompresszor oldalán és alján kicsapódó olaj. Ha nincsen a kompresszor felett olajfolyás, ami csak rácsöpögne a kompresszorra, akkor majdnem biztosak lehetünk benne, hogy előbb vagy utóbb cserélni kell a kompresszor tömítéseit. Sajnálatos módon ez a munka sokszor vetekszik egy új kompresszor árával. Bontott kompresszor beépítése ugyanúgy lutri, mint az eredeti, hiszen megközelítőleg egyidősek lehetnek, viszont a bontott kompresszor sokat állhatott, így annak a meghibásodási esélye is magas.

Ha nem hűt a klíma az autóban és már biztos, hogy a klímakompresszor a hibás, akkor a megoldás a kompresszor felújítása vagy új klímakompresszor beszerzése, amivel hosszú évekig nyugodtan lehet autózni.

5. Hibás ventilátor

Előfordulhat, hogy a klíma rendszer tökéletesen üzemel, mégsem jut be a hideg levegő az utastérbe vagy csak nagyon enyhe fuvallatként. Ekkor érdemes a szellőztető rendszert átvizsgálni és tesztelni egy megfelelő eszközzel, hogy a ventilátorok és a levegő áramlását szabályozó motorok megfelelően működnek-e.

Sok esetben a kis állító motorok meghibásodása miatt a levegő nem oda kerül befújásra ahova szeretnénk, vagy ha ventilátor hibásodik meg, akkor nem is fújja be semmi a hideg levegőt az utastérbe, ezáltal úgy érezhetjük, hogy nem működik a klíma.

Photo by Kaboompics .com: https://www.pexels.com/photo/car-interior-air-conditioner-6130/

Az autók rendszeriből lekérdezhető a ventilátor forgási sebessége, így megállapítható, hogy az megfelelően működik agy sem.

Összefoglalva a klíma egy nem túl bonyolult, de sok alkatrészből álló rendszer és a használat mértékével valamint az idő múlásával nő a karbantartási igény is. Az egyre melegebb nyarak során nagyon bosszantó, ha nem hűt a klíma az autóban, de rendszeres felülvizsgálattal meggyőződhetünk a megfelelő működésről és elvégezhetjük a megfelelő karbantartást.

Korábbi jó tapasztalat alapján klíma átvizsgálásra és javításra ajánlott műhely: CKK Klíma Kft.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük